اهدای مدال گوته برای نخستین بار به یک هنرمند عرب

اهدای مدال گوته برای نخستین بار به یک هنرمند عرباهدای مدال گوته برای نخستین بار به یک هنرمند عرب

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از خبرگزاری فارس، مؤسسه گوته آلمان، در مقر خود در مونیخ، اعلام کرد؛ مدال امسالش را به افتخار تلاش هنرمندان مصری،‌ هندی و آفریقای جنوبی در آزادی هنر و تبادل فرهنگی، به آنان اهدا می‌کند.

محمد عبلـۀ، هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز مصری؛ تالی ناتس، مورخ و مدیر مرکز هولوکاست ژوهانسبورگ از آفریقای جنوبی و دو خواهر هندی، نیمی راویندران و شیوا پاتاک، بنیانگذاران سَندباکس(پلتفرم رایگان فضاهای هنری ویژه هنرمندان و دانشجویان)، موفق به دریافت این مدال شدند.

در بیانیه این موسسه آمده است که محمد عبلۀ در آثار خود تنوع فرهنگ مصر را نشان می‌دهد و از طریق روابط نزدیکش با اروپا آن را در اختیار مخاطبان بین‌المللی قرار می‌دهد.

محمد پس از اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت: «من اولین هنرمند عرب خواهم بود که این مدال را دریافت می‌کنم.»

محمد عبلۀ، متولد ۱۹۵۳، در بلقاس مصر است. او پس از تحصیل در رشته هنرهای زیبا در اسکندریه، به اروپا نقل مکان کرد و در وین و زوریخ به فراگیری مجسمه‌سازی و چاپ دستی پرداخت. عبلة اکنون ساکن شهر والزروده آلمان است.

 مدال گوته، از سال ۱۹۵۴ میلادی، به شخصیت‌هایی غیر آلمانی اهدا می‌شود که در راه گسترش زبان و تبادلات فرهنگی آلمان در عرصه بین‌الملل کوشا هستند. این مدال از سال ۱۹۷۵ میلادی به عنوان یکی از نشان‌های رسمی دولت فدرال آلمان شناخته می‌شود و از سال ۲۰۰۹ در سالروز تولد «یوهان وولفگانگ فون گوته»، ادیب سرشناس آلمانی (۲۸ اوت، ششم شهریور)، طی مراسمی رسمی در شهر وایمار اهدا می‌شود.