یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای خرید رسید یک اثر هنری نامرئی!

یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای خرید رسید یک اثر هنری نامرئی!یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای خرید رسید یک اثر هنری نامرئی!

 

یک مجموعه‌دار هنری اروپایی در حراجی اخیر ساتبیز که در پاریس برگزار شد، برای رسیدی که توسط یک هنرمند فرانسوی به نام «ایو کلن»‌ برای یک اثر هنری نامرئی نوشته شده، مبلغ ۱.۲ میلیون دلار پرداخت کرد.

«کلن»‌ از چهره‌های شاخص جنبش «نوواقع‌گرایی»‌ فرانسوی است که تصمیم گرفت به مجموعه‌داران این فرصت را بدهد که بتوانند آثار نامرئی را در ازای مبالغ هنگفت خریداری کنند. او برای این کار فضای خالی را ازای دریافت طلا به خریداران می‌فروخت. هر یک این فضاهای خالی به همراه یک دستورالعمل به فروش می‌رسیدند؛ البته «کلن»‌ به خریداران این گزینه را ارائه کرده بود که در ازای سوزاندن دستورالعمل شاهد انداخته شدن نیمی از طلای پرداختی به رود سن باشند. بر این اساس،  شرکت‌کنندگان به همراه یک دلال آثار هنری‌، یک مدیر موزه هنری و دست کم دو نفر، شاهد برگزاری این مراسم می‌شدند.

سوزاندن بخشی از تشریفاتی بود که «کلن» به واسطه آن به مجموعه‌داران کمک می‌کرد خود را مالکان انحصاری این آثار نامرئی معرفی کنند.

در طول سه سالی که «کلن»‌ این مراسم را اجرا می‌کرد،‌ هشت فضای خالی فروخته شد و دست کم سه خریدار در مراسم سوزاندن رسید شرکت کردند. تعدادی از این خریداران رسیدها را نزد خود نگه داشتند.

یکی از  این مجموعه‌داران به نام «ژاک کوگل»‌ از سوزاندن این رسید امتناع کرد. سپس این دستورالعمل به یک اثر هنری ارزشمند تبدیل شد و در موسسات فرهنگی مختلفی همچون مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو به نمایش درآمد.

در نهایت یک مالک گالری این رسید را خریداری کرد و آن را در کنار سایر آثار هنری مجموعه‌اش به مزایده گذاشت. عرض این رسید کمتر از ۲۰ سانتی‌متر است و به گونه‌ای طراحی شده است که شبیه به یک چک بانکی باشد. امضای «کلن»‌ در سمت راست و پایین صفحه وجود دارد و تاریخ هفتم دسامبر سال ۱۹۵۹ بر روی آن نوشته شده است.