برنده جایزه جهانی عکاسی سونی جایزه اش را رد کرد

برنده جایزه جهانی عکاسی سونی جایزه اش را رد کردبرنده جایزه جهانی عکاسی سونی جایزه اش را رد کرد

بوریس الداگسن Boris Eldagsen، عکاس آلمانی که برنده بخش خلاقانه جایزه معتبر جهانی عکاسی سونی شده است، به این دلیل که از یک برنامه هوش مصنوعی، برای ساخت عکس خود استفاده کرده است، از دریافت جایزه خودداری کرده است. "عکس" برنده جایزه، با عنوان Pseudomnesia : The Electrician ، چیزی را به تصویر می کشد که الداگسن در اثر خود به عنوان "پرتره سیاه و سفید ترسناک دو زن از نسل های مختلف، یادآور زبان بصری پرتره های خانوادگی دهه 1940" است. در واقع، Eldagsen با ارائه دیتاهایی به ژنراتور تصویر DALL-E 2، که توسط OpenAI، شرکت Bay Area که مسئول چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT است، این کار را انجام داد.

بخش خلاقانه جایزه عکاسی از گذشته تا کنون از شیوه های تجربی در زمینه تصویرسازی استقبال کرده است. مقامات جایزه جهانی عکاسی گفته‌اند که می‌دانستند این اثر توسط هوش مصنوعی تولید شده است. یکی از سخنگویان در بیانیه ای گفت: «در جریان تبادلات مختلف ما با بوریس الداگسن قبل از اعلام او به عنوان برنده بخش خلاق در رقابت Open در 14 مارس، او « ایجاد همزمان» این تصویر با استفاده از هوش مصنوعی را تایید کرده بود. او در مکاتبات ما توضیح داد که چگونه پس از دو دهه عکاسی، تمرکز هنری من بیشتر به کاوش در فرصت‌های خلاقانه مولدهای هوش مصنوعی معطوف شده است و تأکید بیشتر بر این تصویر به شدت به «دانش بسیار زیاد عکاسی» او متکی است که در رقابت میان عکاسان، ورود خود را تضمین میکند.»

الداگسن، این ادعا را رد می کند.

او در وب‌سایت خود نوشت: «از شما برای انتخاب این تصویر و تبدیل آن به یک لحظه تاریخی متشکریم، زیرا این اولین تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی است که برنده یک مسابقه بین‌المللی معتبر عکاسی شده است. "چند نفر از شما می دانستید یا مشکوک بودید که این اثر توسط AI تولید شده است؟ چیزی در اینجا به نظر درست نیست، اینطور نیست؟» الداگسن گفته است که هدف او از وارد کردن این اثر به مسابقه این بوده است که بفهمد آیا مسابقاتی بصورت ویژه برای تصاویر هوش مصنوعی تدارک دیده شده است یا خیر. او نوشت: «آنها  عکس نیستند. "تصاویر و عکاسی هوش مصنوعی نباید در چنین جایزه ای با یکدیگر رقابت کنند. آنها موجودیت های متفاوتی هستند. هوش مصنوعی عکاسی نیست. بنابراین من این جایزه را نمی پذیرم."

منبع