روایت دیوید بارنت عکاس آمریکایی از انقلاب اسلامی ۵۷

روایت دیوید بارنت عکاس آمریکایی از انقلاب اسلامی ۵۷روایت دیوید بارنت عکاس آمریکایی از انقلاب اسلامی ۵۷

 مجموعه عکس‌های «دیوید بارنت» یکی از نمونه‌های تایید کننده این عبارت است که می‌گوید: «ارزش عکس‌ها از کلمات بیشتر است». چگونه کلمات می‌توانند عدالت را برای عکاس خبرنگاری که در بیش از ۷۵ کشور جهان کار کرده و از سال ۱۹۷۶ همه انتخابات ریاست جمهوری، بازی‌های المپیک تابستانی از ۱۹۸۴، جنگ ویتنام، باب مارلی، عواقب کاترینا و معروف‌ترین آنها، انقلاب ۱۹۷۹ ایران را پوشش داده است، ادا کند؟

دیوید بارنت زاده ۱۹۴۶ سالت‌لیک‌سیتی ایالت یوتا ایالات متحده آمریکا است. وی یک عکاس-خبرنگار است. در خلال انقلاب ۱۳۵۷ ایران عکس‌های گرفته‌شده او از صحنه‌های انقلاب به تعداد زیادی در مجله تایم منتشر گردید. از جمله این عکس‌ها نگاره امام خمینی(ره) بود که به عنوان مرد سال این مجله گزیده شد. دیوید بارنت در سال ۱۹۶۸ از دانشگاه کلرادو دانش فارغ‌التحصیل شد و کارش را با مجله‌های لایف و تایم آغاز کرد. نخست او در ایالات متحده آمریکا و بعدها کارش را در ویتنام ادامه داد. پس از کار در ویتنام او به آژانس گاما در فرانسه پیوست و ۲ سال در آنجا مشغول به کار بود. او در زمینه‌های مختلفی از جمله خبری، اجتماعی، منظره، ورزشی و حتی علمی عکاسی می‌کند و به عنوان عکاسی که از هیچ ماموریتی دست خالی بر نمی‌گردد معروف است. جوایز متعدد دیوید بارنت شامل جایزه عکاس مجله سال از سوی «وورلد پرس»(Picture of The Year، World Press Photo) و جایزه «رابرت کاپا» می‌شود، عکس‌های درخشان او جوایز بسیار دیگری را نیز تا کنون از مسابقات عکاسی سراسر جهان نصیب وی کرده‌اند.

در زمستان ۱۹۷۹، دیوید بارنت خود را در موقعیت منحصر به فردی یافت. او یکی از معدود روزنامه‌نگاران غربی بود که در طوفان انقلاب در ایران ماند و شاهد و ثبت‌کننده صحنه‌ها و وقایع سرنگونی تاریخی سلطنت فاسد شاه محمدرضا پهلوی و جایگزینی آن با اولین جمهوری اسلامی جهان مدرن را تحت رهبری امام خمینی (ره) بود.

دیوید بارنت در طول آن ۴۴ روز متوالی که جهان را شوکه کرد، از قیام‌های اولیه که به تظاهرات گسترده، خشونت و عزاداری منتهی شد، عکس گرفت. او همچنین جشن‌های شیعیان انقلابی را در هنگام سقوط یک پادشاه به تصویر کشید. در آن زمان، عکس‌های بارنت به طور گسترده در مجله تایم منتشر شد. و حالا، ۴۳ سال پس از این رویداد، بسیاری از عکس‌ها را می‌توان در یک مکان یافت: کتاب جدید ۴۴ روز: «ایران و بازسازی جهان»، که توسط نشنال جئوگرافیک منتشر شده است.

این مجموعه عکس‌ها طنین وهم انگیزی در پرتو تظاهرات انقلاب جمهوری اسلامی ایران دارند. آنها همچنین دارای شیوایی خاصی هستند که نمی‌توان آن را به صورت با واژگان تعبیر و تفسیر کرد و تنها خودِ عکس گویای آن حماسه‌ها و انقلاب بزرگ خواهد بود ، برای دیدن عکس های این هنرمند لطفا اینجا را کلیک کنید.