جایزه world press photo 2022 در دستان عکاس جوان فلسطینی

جایزه world press photo 2022 در دستان عکاس جوان فلسطینیجایزه world press photo 2022 در دستان عکاس جوان فلسطینی

فاطیما شبیر در غزه به دنیا آمد. نه ساله بود که محاصره شهر غزه در سال 2006 آغاز شد. او تصمیم گرفت داستان خود را در سال 2021 از طریق تصاویر داستان زندگی دیگران تعریف کند.

این عکاس جوان با تک عکسی از لحظات صمیمی کودکان و نوجوانان غزه که دور چندین شمع روشن جمع شده‌اند موفق به دریافت جایزه مسابقه ورد پرس فوتو در بخش تک عکس آسیا شد.

فاطیما پیچیدگی‌های وضعیت غزه را به ویژه در رابطه با زندگی روزمره کودکان فلسطینی به تصویر می‌کشد. در حالی که به طور معمول، عکاسان ممکن است مسائل را از بیرون به درون ببینند، فاطیما شاهد مبارزه جامعه از درون است. او یک لحظۀ صمیمی و آرام را به تصویر می‌کشد تا مخاطب را وادار به دیدن واقعیتی از تحمل کودکان و نوجوانان در غزه نماید. عکسی که در زمان آتش بس، پس از 11 روز درگیری و جنگ گرفته شده است.

 

فاطیما شبیر، عکاس جوان فلسطینی است که سال گذشته نیز، در سن 24 سالگی، برنده جایزه شجاعت در عکاسی خبری بنیاد بین‌المللی زنان در آلمان شد. او جوانترین زنی بود که برای پروژه خود - 11 روز از درگیری اسرائیل و فلسطین - را که شامل لحظات منحصر به فرد و ویژه‌ای از تنش، خشونت، آسیب، ویرانی و امید را به تصویر کشید و جایزه شجاعت (IWMF) را از آن خود کرد.