بزرگترین و کامل‌ترین عکس از «گشت شبانه» رامبرانت

بزرگترین و کامل‌ترین عکس از «گشت شبانه» رامبرانتبزرگترین و کامل‌ترین عکس از «گشت شبانه» رامبرانت

موزه ملی آمستردام روز گذشته (دوشنبه، ۱۳ دی) عکسی ۷۱۷ گیگاپیکسلی از تابلوی معروف گشت شبانه رامبرانت فان راین را روی درگاه دیجیتال خود منتشر کرد که به بینندگان اجازه می‌دهد روی جزئیات ریز این تابلو زوم کنند.

این عکس از کنار هم قرار گرفتن هشت هزار و ۴۳۰ عکس تکی ساخته شده و راب اردمان (Rob Erdmann)، محقق موزه ملی آمستردام که این عکس عظیم را سرهم بندی کرده است، از این پروژه به عنوان یک چالش باورنکردنی یاد می‌کند.

به گفته موزه ملی آمستردام این عکس بزرگترین و پرجزئیات‌ترین عکس از یک اثر هنری است که در مقایسه با نمونه پیشین که ۱۸ ماه پیش توسط این موزه منتشر شد، وضوح چهار برابری دارد.

موزه ملی آمستردام در حال حاضر به دلیل کرونا تعطیل است بنابراین این عکس روی وبسایت این موزه قرار گرفته تا همه بتوانند آن را تماشا کنند. این موزه هلندی ماه گذشته اعلام کرد نتایج یک تحقیق دو سال و نیمه روی تابلوی گشت شبانه رامبرانت درباره نحوه کار این نقاش، آسیب‌هایی که طی سالها به این نقاشی وارد شده و چگونگی بازسازی آن اطلاعات جدیدی را در اختیار محققان قرار داده است. در ماه جاری میلادی نیز عملیات دو تا سه ماهه برای اصلاح تغییر شکل ایجاد شده در یکی از گوشه‌های این تابلو آغاز شد.

تابلوی گشت شبانه در سال ۱۶۴۲ روی بوم آمد. بوم عظیم این نقاشی ۳.۸ متر طول و ۴.۵ متر عرض دارد و وزن آن به حدود ۳۳۷ کیلوگرم می‌رسد.