نظرسنجی بزرگ گالری ملی هنر برای نقاشی‌های کمتر دیده شده از مارک روتکو

نظرسنجی بزرگ گالری ملی هنر برای نقاشی‌های کمتر دیده شده از مارک روتکونظرسنجی بزرگ گالری ملی هنر برای نقاشی‌های کمتر دیده شده از مارک روتکو

این یک باور عمومی است که مارک روتکو، زمانی که در حال خلق آثار نقاشی انتزاعی دراماتیک بود، بینندگان را تحت‌تاثیر قرار می‌داد و نسبت به دیگر نقاشان اکسپرسیونیست عملکرد بهتری داشت. و حالا قرار است نوامبر ۲۰۲۳، در گالری ملی هنر واشنگتن‌دی‌سی نظرسنجی جدیدی، با هدف نشان دادن بخش کمتر دیده شده از آثار نقاشی‌های این هنرمند، که روی کاغذ کشیده شده است انجام شود؛ کاغذهایی به اندازه یک بوم.

 این نمایشگاه یکصد اثری که هنوز نامی ندارد، در نوامبر 2023 در گالری ملی هنر واشنگتن دی‌سی افتتاح می‌شود و سپس در سال 2024 به موزه ملی هنر، معماری و طراحی اسلو خواهد رفت.

نمایشگاه‌های آثار یک هنرمند روی کاغذ اغلب کمتر فریبنده‌تر از تک‌نگاری‌های پرفروش تلقی می‌شوند؛ چرا که بازدیدکنندگان تمایل دارند در نظرسنجی‌های بزرگی که به غول‌های تاریخی هنری اختصاص داده می‌شود شرکت کنند. اما نمایش‌هایی از این دست نیز میتوانند هیجان‌های متمایز خود را ارائه دهند.

گرین هاگ که مسئول برگزاری این نظرسنجی است گفت: «این نمایش نور جدیدی را بر جنبه‌ای کمتر شناخته شده از یک هنرمند بسیار محبوب می‌افکند.» فراتر از آن، نقاشی‌های قابل‌توجه روتکو روی کاغذ این فرصت را فراهم می‌آورد که به طور انتقادی آنچه را که حوزه ما از نظر تاریخ نقاشی در مقابل طراحی در مقابل آثار روی کاغذ در نظر گرفته است، بازنگری کنیم. همچنین ممکن است فرصتی برای تفکر انتقادی در مورد قراردادهای ما و محدودیت‌های مفهومی ایجاد شده و تقویت شده توسط عمل به ظاهری قابل قبول برای طبقه‌بندی فراهم کند.

به نظر گرین هاگ این نقاشی‌‌ها صمیمی‌تر هستند و می‌توانند نگاه دقیق تری به تکامل هنرمند داشته باشند. روتکو در دو سال آخر زندگی خود تقریباً 14 برابر بیشتر از نقاشی‌هاییی که روی بوم کشیده بود، روی کاغذ نقاشی کرده است.

 با این حال، کسانی که به نمایشگاه می‌آیند و خواهان نقاشی‌های بزرگی هستند که روتکو با آن‌ها شناخته می‌شود، هنوز خوش شانس خواهند بود که این آثار هم کوچک نیستند. گرین هاگ می‌گوید: «این نمایشگاه حدودا شامل 12 نقاشی روی کاغذ با مقیاس 6 فوت یا بلندتر خواهد بود.»

وی ادامه می‌دهد: «نقاشی‌های روتکو روی کاغذ را صرفنظر از اندازه‌شان می‌توان به همان میزان در بوم‌هایش قدردانی کرد.»