حراج هفت میلیون دلاری یک برگ از شاهنامه شاه طهماسب

حراج هفت میلیون دلاری یک برگ از شاهنامه شاه طهماسبحراج هفت میلیون دلاری یک برگ از شاهنامه شاه طهماسب

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از هنر آنلاین؛ در حراج «هنر دنیای اسلام و هند» که ۲۶ اکتبر در ساتبیز لندن برگزار می‌شود، یک برگ از شاهنامه موسوم به شاه طهماسب از گران‌ترین آثار خواهد بود. مدیران ساتبیز برای این صفحه ارزشمند رقم پایه چهار تا شش میلیون پوند (۴.۶ تا ۶.۹ میلیون دلار) در نظر گرفته‌اند و انتظار می‌رود دوستداران هنر ایرانی و اسلامی دست به جیب شوند و رقمی بالاتر برای به دست آوردن آن بپردازند.

حکیم ابوالقاسم فردوسی شاهنامه را بین سال‌های ۹۷۷ تا ۱۰۱۰ میلادی سروده و گفته می‌شود کتاب منظوم زندگی پادشاهان ایران بین ۵۰ تا ۶۰ هزار بیت دارد. برگه‌ای که قرار است کمی بیش از یک ماه دیگر در ساتبیز لندن روی میز برود و چکش حراج بخورد، مربوط به قرن شانزدهم است و کارشناسان معتقدند کار تصویرگری تمام برگ‌های کتاب با هنرنمایی برخی از بهترین هنرمندان آن زمان ایران حدود دو دهه کار برده است.

رکورد پیشین یک اثر هنری مربوط به دنیای اسلام سال ۲۰۱۱ با رقم ۷.۴ میلیون پوند در ساتبیز لندن به ثبت رسیده که آن هم یک برگ بسیار نفیس و ارزشمند از شاهنامه شاه طهماسب است و امروز در موزه آقاخان تورنتو در کانادا نگهداری می‌شود. کار نگارش و تصویرگری این شاهنامه به سفارش شاه اسماعیل صفوی آغاز شد و پس از مرگ، پسرش شاه طهماسب این ماموریت را به سرانجام رساند.

از دیگر آثار هنری که حراج «هنر دنیای اسلام و هند» چکش می‌خورد می‌توان به یک جلد قرآن بسیار نفیس مربوط به سال‌های ۱۵۷۵ و ۱۵۷۶ اشاره کرد که کارشناسان ساتبیز برای آن رقم پایه ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار پوند را در نظر گرفته‌اند.