بزرگ‌ترین و استثنایی‌ترین حراج آثار هنری در تاریخ کریستیز

بزرگ‌ترین و استثنایی‌ترین حراج آثار هنری در تاریخ  کریستیزبزرگ‌ترین و استثنایی‌ترین حراج آثار هنری در تاریخ کریستیز

 حراج کریستیز نیویورک با توجه به تابلوی نقاشی «باغ میوه با سرو» ون‌سان ونگوگ و ارائه برخی دیگر از آثار هنری که برای نخستین بار در این حراجی ارائه می‌شود؛ چشم‌انداز رکوردزنی فروش یک میلیارد دلاری را در تاریخ برگزاری حراج‌های هنری مد نظر قرار داده است.

به سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از ایرنا؛ برگزاری حراج کریستیز که از معتبرترین حراج‌های آثار هنری در جهان به شمار می‌رود؛ در ماه‌های پایانی سال میلادی ۲۰۲۲؛ برای ماه نوامبر (آبان ماه)؛ یکی از چشم‌گیرترین مجموعه‌های خود را برای ارائه به دوستداران و مجموعه‌داران آثار هنری تدارک دیده است.

بر اساس اعلام مدیران این حراجی؛ اغلب آثار ارائه شده در این حراجی برای نخستین بار است که به مخاطبان و مشتریان ارائه می‌شود. سردمدار این آثار تابلوی نقاشی «باغ میوه با سرو» اثر ون‌سان ونگوگ است که در سال ۱۸۸۸ میلادی خلق شده است.

بر این اساس مسئولان حراج کریستیز نیویورک پیش‌بینی خلق رکورد یک میلیارد دلاری را داشته‌اند که در صورت تحقق این مهم نه تنها این حراجی رکورد فروش تمامی حراجی‌های آثار هنری در جهان را به نام خود ثبت خواهد کرد که برای نخستین بار فروش یک حراجی را وارد مدار میلیارد دلاری خواهد کرد.

چشم‌انداز حراج کریستیز برای فروش یک میلیارد دلاری بنا بر اعلام گاردین؛ تابلوی باغ میوه با سرو (Verger avec cyprès) اثر ونسان ونگوگ (۱۸۸۸ میلادی) قرار است در کریستیز نیویورک عرضه شود. هرچند این اثر تخمین رسمی ندارد، اما خانه حراج انتظار دارد قیمت آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار باشد و این یک رکورد برای اثری از ونگوگ خواهد بود.

گران‌ترین اثر این هنرمند که تا به حال در حراج فروخته شده، پرتره دکتر پل گچت (ژوئن ۱۸۹۰) است که به قیمت ۸۳ میلیون دلار چکش خورد، اما این موضوع به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد و قیمت‌ها از آن زمان به شکلی چشمگیر بالا رفته است. دومین اثر گران ونگوگ تابلوی کارگر در یک مزرعه (سپتامبر ۱۸۸۹) است که سال ۲۰۱۷ به مبلغ ۸۱ میلیون دلار فروخته شد.

ونگوگ چند هفته پس از ورود به جنوب فرانسه، با منظره مهیج درختان میوه شکوفا در حومه شهر آرل مواجه شد. او در نامه‌ای به برادرش درخواست فوری برای رنگ و بوم کرد و گفته است به خاطر مسیح، رنگ را بدون معطلی به من برسان. فصل شکوفه‌دهی باغ‌های میوه بسیار کوتاه است و می‌دانید که این از جمله مواردی هستند که همه را شاد می‌کنند.

در تابلو Orchard with Cypresses دو درخت هلو و سه درخت میوه کوچک‌تر، حصاری از نی و درختان گلابی با ردیفی از سرو دیده می‌شود. این اولین بار بود که ونگوگ درختان سرو را نقاشی می‌کرد؛ عنصری که نقش کلیدی در نقاشی‌هایی داشت که او سال بعد پس از نقل مکان به آسایشگاه در سن رمی دو پروانس در کشور فرانسه کشید.

تابلو باغ میوه با سرو، چند روز قبل از حراج در کریستیز نیویورک به نمایش درمی‌آید. کریستیز این حراج را بزرگ‌ترین و استثنایی‌ترین حراج آثار هنری در تاریخ ارزیابی می‌کند و برآورد می‌شود بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته باشد.