آغاز محاکمه سارقان نوجوان بزرگترین دستبرد هنری معاصر در آلمان

آغاز محاکمه سارقان نوجوان بزرگترین دستبرد هنری معاصر در آلمانآغاز محاکمه سارقان نوجوان بزرگترین دستبرد هنری معاصر در آلمان

شش عضو یک باند جنایتکار مشهور روز جمعه در آلمان به جرم سرقتی «دیدنی» در سال ۲۰۱۹ از موزه ایالتی در درسدن محاکمه می شوند.

آنها متهمند که در نوامبر ۲۰۱۹ شبانه به موزه «گرین والت» (طاق سبز) واقع در کاخ سلطنتی درسدن دستبرد زدند و پس از فرار، خودروی مسروقه‌ای که برای جابجایی استفاده کردند را به آتش کشیدند.

سارقان در طی ۸ دقیقه برق را قطع کردند و از پنجره ای که قبلا دستکاری کرده بودند وارد شدند. سپس دو تن از سارقان مسلح به یکی از سالن‌های موزه رفتند و تعدادی از جواهرات و اشیاء به نمایش‌گذاشته را دزدیدند. پس از آن با خودروی مسروقه مکان را ترک کردند و پلیس مدتی بعد خودروی سوخته را در یک پارکینگ پیدا کرد.

دزدها در مجموع ۲۱ قطعه جواهر و اشیاء قیمتی متعلق به کلکسیون «آگوست قدرتمند» حاکم قدیم ساکسون را به سرقت برده‌اند. این مجموعه شامل بیش از ۴ هزار و سیصد قطعه الماس است و به گفته کارشناسان حداقل حدود ۱۱۳ میلیون و هشتصد هزار یورو قیمت دارند. روزنامه بیلد چاپ آلمان، ارزش جواهرات سرقت شده را تا ۱ میلیارد یورو (۱.۱۹ میلیارد دلار) برآورد کرده است.

رسانه‌های آلمان این دزدی را بزرگترین سرقت هنری تاریخ معاصر این کشور می‌دانند. تا کنون هیچ کدام از اشیاء مسروقه یافت نشده است و به گفته کارشناسان با توجه به گذشت بیش از دو سال از زمان سرقت، دزدان فرصت زیادی برای فروش و تراشیدن دوباره این جواهرات داشته‌اند.

یکی از جواهرات دزدیده شده شمشیری است با قبضه الماس‌پوش. یکی دیگر از قطعات تکه‌ای از شانه‌ای است که الماس سفید مشهور ۴۹ قیراطی درسدن در آن حکاکی شده است.

دادستان‌ها این اشیاء را از نظر تاریخ هنر و فرهنگ بسیار مهم توصیف می‌کنند. این دزدی همچنین حدود یک میلیون یورو به موزه و پارکینگ خسارت وارد کرد.

 منبع