چهارمین دوره جشنواره عکس ۵ در موزه هنرهای معاصر

چهارمین دوره جشنواره عکس ۵ در موزه هنرهای معاصرچهارمین دوره جشنواره عکس ۵ در موزه هنرهای معاصر

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، چهارمین دوره جشنواره عکس ۵ در موزه هنرهای معاصر برگزار شد. عصر پنجشنبه اول تیرماه آیین چهارمین دوره جشنواره عکس پنج و بزرگداشت عباس کیارستمی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. این مراسم با پرفورمنسی از اشعار کتاب باد و برگ از عباس کیارستمی آغاز شد. خوانش این اشعار از سوی نازنین فراهانی و آرمین دیلم به دو زبان فارسی و ایتالیایی صورت گرفت و با نوایی از ساز ویولن سل از آناهیتا ایزدپارسا همراه شد. در قسمتی از رمپ اصلی موزه هم، نقوشی توسط حمید هادی‌نژاد -نقاش- بر بومی پنج متری کشیده شد. اجرای نقش خطوط بر بوم از سوی حمید هادی‌نژاد با تشویق حاضران همراه شد و در ادامه نیز قرار بر این شد که این بوم به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شود. در ادامه مراسم، چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی عکس پنج و بزرگداشت عباس کیارستمی در سالن سینماتک موزه هنر های معاصر آغاز شد. مهدی شادی‌زاده دبیر جشنواره عکس پنج در این مراسم حاضر شد و با اشاره به زحماتی که برای برگزاری این جشنواره صورت گرفته شده است اظهار کرد: امیدوارم واقعا بتوان بخش فرهنگی بدون حاشیه کار خود را انجام دهد. از تمام کسانی که در کنار جشنواره ایستادند تشکر می‌کنم. امیدوارم با حمایت‌هایی که وجود دارد جشنواره راه خود را ادامه دهد. ما تلاش می‌کنیم که این جشنواره بدون هیچ حاشیه‌ای به راه خود ادامه دهد.

بهداد نجفی نقاش ، عکاس و مدیر گالری راگادید با حضور در مراسم بیانیه هیات داوران را خواند. نجفی که از اعضای اصلی هیئت داوران جشنواره است اظهار کرد: ناکافوجی رییس هیات داوران نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند. بر همین اساس من این متن را قرائت خواهم کرد. وی گفت: سطح مسابقه امسال بسیار بالا بوده و عکس‌های خوبی بودند و انتخاب عکس‌های برتر بسیار سخت بود. عکس‌های بسیاری هم تک رنگ بودند. این عکس‌ها یادآور شدند که عکاسی هنر نور، رنگ و سایه است و این از لحاظ زیبایی شناسی مقوله تفریق است و به همین دلیل بسیاری از عکس‌های منتخب تک رنگ بودند. بسیاری از عکس‌ها سعی بر این داشتند که دنیای واقعی را فراواقعی نشان دهند. همچنین در این عکس‌ها تاثیری از مکاتب سورئالیسم و اکسپرسیونیسم دیده می‌شد. بسیاری متعجب شدند عکاسان از عکس برای بیان خود استفاده کرده بودند و نه صرفا برای مستندسازی و ثبت کردن. به دنبال این هستند که عکس‌های آینده را در سال‌های آینده ببینند. خیلی سخت است که بتوانند برترها را انتخاب کنند اما منتظر کار های بیشتر در سالیان آینده هستند. نجفی ادامه داد: امسال بیش از ٢٧٠٠ عکس از ایران، ایتالیا، تایلند، فرانسه، امارات متحده عربی، افغانستان، ترکیه، ژاپن، قسمتی از آمریکای جنوبی و... رسید. این موجب شد که مدت زمان بیشتری از پیش‌بینی‌ها اختصاص پیدا کرد. فرق آن این بود که ما آدم‌های پیش از این ٢٧٠٠ عکس نبودیم و این درس بزرگی بود. یک شانس بود که ٢٧٠٠ عکس را از عکاسان خوبی دیدیم. امسال جایزه دیگری تحت عنوان جایزه نگاه نو به جشنواره عکس پنج افزوده شده است که به نگاه فکر شده عکاسان پرداخته شده است؛ این جایزه نیز امسال اهدا خواهد شد. در این مراسم همچنین اعلام شد که در این جشنواره از این به بعد «جایزه گالری گلستان» تحت عنوان لیلی گلستان هم در اهدا خواهد شد.

علی فروغی رییس دیدنگار که از حمایت کنندگان این جشنواره بود نیز با حضور در این مراسم اظهار کرد: حقیقت این است که از زمان شروع این جشنواره لذت بردم. بسیاری از دوستان عکس‌های بی‌نظیری را برای جشنواره ارسال کردند. او گفت: مجموعه دیدنگار برای من این چیستی در نظر گرفته می‌شد که من چه کاره هستم و چه کاری را باید انجام دهم. هدف اصلی ما این است که توانمندی‌های دوستان را انتشار دهیم اما توانمند کردن افراد هدف ماست. احساس می‌کنم که ارتباطی بین نسل‌های هنرمندان ایجاد شود. امیدوارم دوستانی که در صنعت عکاسی کار می‌کنند دغدغه ما را احساس کنند. من احساس می‌کنم اقتصاد هنر بسیار اهمیت دارد و مهم است که فعالان با این موضوع آشنا باشند.

در دقایق پایانی، جوایز این مراسم از سوی مهدی شادی‌زاده، نیکی کریمی، علی فروغی، امیرحسین صدیق، علیرضا شادی زاده، سیاهقلم و خسروپناه، عادل هرویان، عبادرضا اسلامی کولایی و... اهدا شد. نگاه نو که به نگاه خلاقانه عکاسان اشاره می‌کند، جایزه جدیدی است که به این جشنواره اضافه شده است و سعید رضوانیان برنده این جایزه شد. او برنده دور دوم از این جشنواره نیز بوده است. یک عکاس ژاپنی به نام چیهارو هاری نیز از برندگان جایزه نگاه نو بود. در ادامه نیز جایزه نفر اول عکاسی به فاطمه روحانی از ایران اهدا شد. برنده دیگری به نام «سرکان کولاک» از کشور ترکیه نیز جایزه نفر اول عکاسی را کسب کرد. جایزه نفر اول ویدیو آرت نیز به سجاد دادپور اهدا شد. جایزه لیلی گلستان نیز از سوی نیکی کریمی به مهدی عباسی اهدا شد.۱۰:۴۹ قبل‌ازظهرخسروپناه از سوی مجتمع فنی در این مراسم حاضر شده بود. او مدیر دپارتمان هنر سینمای مجتمع فنی تهران است. او نیز با حضور در این مراسم جایزه مجتمع فنی تهران را اهدا کرد. علیرضا کانجی نیز که از اساتید این مجموعه و داوران عکس پنج است در این مراسم حضور داشت. جایزه مجتمع فنی تهران به یوسف نوریان اهدا شد.