کشف یک نقاشی پس از ۱۰۰ سال در پشت تابلویی دیگر

کشف یک نقاشی پس از ۱۰۰ سال در پشت تابلویی دیگرکشف یک نقاشی پس از ۱۰۰ سال در پشت تابلویی دیگر

کارشناسان اثری از فرنان لژه (joseph fernand henri léger) ـ نقاش سبک کوبیسم فرانسوی ـ را پس از ۱۰۰ سال در پشت تابلوی دیگری از این هنرمند کشف کردند.

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از ایسنا، این اثر در سال‌های ۱۹۱۱ـ ۱۹۱۲ ترسیم شده است.

کارشناسان در هلند اعلام کرده‌اند، این اثر ارزشمند و مهم از فرنان لژه هنرمند کوبیسم فرانسوی (۱۸۸۱-۱۹۵۵)،  بیش از یک قرن در پشت یکی از آثار او مخفی بوده و اکنون برای نخستین بار دیده شده است.

این تابلو با نام «دودی بر پشت بام» که در سال‌های ۱۹۱۱ـ ۱۹۱۲ ترسیم شده، در پشت تابلو دیگری از این هنرمند با نام «Le 14 juillet» که یک سال بعد ترسیم شده، مخفی شده بود.

به گفته‌ی کارشناسان، این تابلوی کشف‌شده که کمی آسیب هم دیده بود و با دقت بازسازی شد، نقطه عطفی در کارنامه هنری فرنان لژه، هنرمند پاریسی هم‌دوره با پیکاسو است.

گفته شده تابلوی کشف شده، یکی از مجموعه نقاشی‌هایی است که لژه در استودیوی خصوصی خود کشیده است. در این اثر او پشت‌بام‌های پاریس را تا کلیسای نوتردام را با تمرکز بر دود شومینه‌ها ترسیم کرده است.

فرنان لژه، تابلو «Le 14 juillet» را در سال ۱۹۱۲ یا ۱۹۱۳ در روز عروسی دوستش به او هدیه داده است. دوست او در جنگ جهانی او کشته شده و تابلو در میان خانواده او باقی می‌ماند. سپس یک موسسسه هنری این تابلو را از وراث خریداری می‌کند. این تابلو در چندین گالری به نمایش گذاشته می‌شود. در آن زمان آثاری از ترمیم در پشت تابلو به چشم می‌خورد و ماده‌ای سفید مایل به خاکستری که پشت آن را پوشانده بود مورد توجه قرار می‌گیرد، اما به مجموعه‌داران گفته می‌شود که جای نگرانی نیست و به تابلو آسیبی وارد نشده است. تا اینکه از یکی از کارکنان موزه آمستردام مامور می‌شود تا درباره این تابلو تحقیق کند. کارشناسان در نهایت در زیر لایه چسپ، رنگ‌ها و اشکالی را کشف می‌کنند و تشخیص اینکه این اثر بخشی از مجموعه «Smoke Over the Rooftops» است دشوار نبوده است.