نمایش خودنگاره ۱۳۵ ساله ونگوگ در پایتخت ایتالیا

نمایش خودنگاره ۱۳۵ ساله ونگوگ در پایتخت ایتالیانمایش خودنگاره ۱۳۵ ساله ونگوگ در پایتخت ایتالیا

کاخ بناپارت در شهر رم پایتخت ایتالیا این روزها میزبان یکی از خودنگاره‌های ونسان ونگوگ است که نخستین بار پس از ترمیم، جایی بیرون از سرزمین مادری‌اش هلند به نمایش درمی‌آید.

 نقاش نامدار هلندی که تابستان ۱۸۹۰ در ۳۷ سالگی از دنیا رفت، سه سال پیش از مرگ یعنی؛ در ۱۸۸۷، تصویری از خودش کشید که گذر زمان بر رنگ و روی آن اثر گذاشت. اقدام کارشناسان برای ترمیم این خودنگاره ونگوگ در گذشته پرده‌ای از رنگ زرد بر آن کشیده بود که در تازه‌ترین ترمیم، رنگ این تابلو روشن‌تر شده و در نمایشگاه آثار ونسان ونگوگ در شهر رم به نمایش درآمده است.

جهان هنر در تدارک بزرگداشت ۱۷۰ سالگی تولد یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان و نقاشان تاریخ در ماه مارس ۲۰۲۳ است اما مدیران کاخ بناپارت در رم به پیشواز رفته و ۶۰ اثر ونگوگ را بر اساس سال آفرینش برای دوستداران هنر به نمایش گذاشته‌اند؛ هنرمندی که در نخستین سال‌ها ورود به دنیای نقاشی به فضاهای تیره‌تر گرایش داشت و هر چه به پایان زندگی نزدیک‌تر شد، روشنی و سفیدی و رنگ‌ها را وارد تابلوهایش کرد.

ونگوگ فقط ۳۷ سال زندگی کرد و از این زمان، تنها ۹ سال پایانی را به کشیدن تابلو و نقاشی اختصاص داد. او از ۱۸۸۱ در قامت یک نقاش تمام‌وقت قلم در دست گرفت و تابلوهایی آفرید که امروز از ارزشمندترین و گران‌ترین نقاشی‌های تاریخ هنر هستند. فرانچسکا ویلانتی، هماهنگ‌کننده نمایشگاه آثار ونگوگ در کاخ بناپارت رم نقاشی‌ها را از موزه کرولر-مولر امانت گرفته و هنردوستان تا ۲۶ مارس ۲۰۲۳ فرصت دارند از آن بازدید کنند.