سوگواره هنر عاشورایی تبلیغ آزادگی و راه روشن امام حسین(ع) است

سوگواره هنر عاشورایی تبلیغ آزادگی و راه روشن امام حسین(ع) استسوگواره هنر عاشورایی تبلیغ آزادگی و راه روشن امام حسین(ع) است

داور بخش نقاشی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: سوگواره تبلیغ آزادگی و راه روشن ولایت ائمه و امام حسین(ع) است.

 به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، کاظم چلیپا که داوری آثار بخش نقاشی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی را بر عهده دارد در گفتگو با ستادخبری این سوگواره درباره ویژگی‌های آثار ارائه شده گفت: وقتی سوگواره‌ای برگزار می‌شود یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها برای ارائه و نمایش آثار، همخوانی مضمون اثر با موضوع و هدف آن رویداد هنری است.

وی با بیان اینکه در سوگواره هنر عاشورایی نقاشی‌های ارائه شده باید درباره عاشورا و حول محور عاشورا باشند تاکید کرد: اینکه هنرمند شرکت‌کننده در سوگواره از چه زاویه‌ای به موضوع عاشورا، امام حسین(ع) و اهل بیت می‌پردازد و چطور آن را ارائه می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.

داور بخش نقاشی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در نقاشی‌های ارائه شده به سوگواره، اینکه یک اثر چقدر هنری است و هنرمند به چه میزان در این انتخاب حساسیت داشته، بسیار مهم است.

چلیپا افزود: بعد از موارد اشاره شده نوع اجرا اهمیت دارد که البته در سوگواره عاشورایی نوع اجرا آزاد است و کارها می‌تواند اکرلیک، رنگ روغن یا مولتی مدیا یا ترکیب مواد باشند. بر همین اساس قدرت اجرا و بحث زیبایی شناسی، ترکیب بندی و تکنیک کار که جزو مسائل تخصصی در آثار هنری هستند در مرحله بعد اهمیت پیدا می‌کنند.

وی درباره علاقه‌مندان به آثار هنری با موضوع عاشورا گفت: تولید آثار هنری با موضوع اربعین و عاشورا به تعلقات درونی هنرمند ارتباط دارد. این علاقه‌ها و دغدغه‌ هنرمند و مخاطب است که ایجاد انگیزه برای خلق اثر و بازدید از آن می‌کند.

داور بخش نقاشی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی، هنرهای تجسمی را راهی برای ایجاد شناخت و بیان مضامین موردنظر هنرمند دانست و افزود: هنرمند با خلق آثار هنری بدون اینکه حرف بزند مضمون مورد نظرش را از طریق یک تصویر به دیگران منتقل می‌کند. او در چنین شرایطی احساس می‌کند از طریق تابلوی نقاشی خود می‌تواند صحبت کند.

وی درباره ظرفیت هنر نقاشی در پرداختن به موضوع اربعین تصریح کرد: در هنرهای دیداری مثل هنرهای تجسمی آثار خلق شده همه راه‌های بیان یک احساس هستند و آدم‌ها با دیدن آن خود را کشف می‌کنند. بر همین اساس هنر نقاشی در کشف، ارتقای شناخت و آگاهی‌بخشی تاثیرگذار است.

وی درباره نقش سوگواره هنر عاشورایی در انتقال پیام اربعین حسینی بیان کرد: سوگواره تبلیغ آزادگی و راه روشن ولایت ائمه و امام حسین(ع) است. وقتی آثار هنری در قالب سوگواره به نمایش در می‌آیند بازدیدکنندگان از نمایشگاه متوجه تعلق خاطر و حس درونی شان نسبت به این موضوع می‌شوند.

گفتنی است، چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱ در تهران و ۳۱ استان کشور برگزار خواهد شد.