آثارِ "جف وال" مرزی میان مفهوم گرایی و واقع نگاری

آثارِ "جف وال" مرزی میان مفهوم گرایی و واقع نگاریآثارِ "جف وال" مرزی میان مفهوم گرایی و واقع نگاری

"جف وال" Jeff Wall عکاس و نقاش کانادایی است. وی هم چنین برندهٔ جوایزی همچون جایزه هاسلبلاد شده‌است. وی تحصیلاتش را در رشته تاریخ هنر در دانشگاه های بریتیش کلمبیا و  مؤسسهٔ هنری کورتولد در مقطع دکترا ادامه داد.

"اتاق منهدم شده" نخستین اثر قابل تأمل اوست که سال ۱۹۷۸ در اولین نمایشگاه انفرادی وی به نمایش درآمد و موجب شهرتش شد. این عکس نیز همچون دیگر آثار وال (بعد از آن تا به امروز)، صحنه پردازی شده‌است و ارجاعات آشکار و پنهانی به تاریخ هنر و تاملات فلسفی، پیرامون مسئله ی بازنمایی دارد. در این تصویر، ما روایت معاصری از تجربه آشوب و آشفتگی در تابلوی "مرگ ساردانا پالوس" (۱۸۲۷) اثر "اوژن دلاکروا" را می‌بینیم.

اتاق منهدم شده/ 1978

"جف وال" چه در زندگی هنرمندانه‌اش و چه به عنوان یک تئوریسین، نسبت‌های عمیقی با فلسفه دارد و از میان فیلسوفان، بیشترین تأثیرات را از فیلسوف آلمانی- یهودی "والتر بنیامین" (۱۹۴۰–۱۸۹۲) پذیرفته‌است. "والتر بنیامین" میان تجربه بی‌واسطه روزمره (Erlebuis) و تجربه اصیل یا فلسفی (Erfahrung) تفاوت قائل است. هدف حقیقی آثار "بنیامین" بدل کردن تجربه روزمره به تجربه حقیقی است. یافتن وجهه‌ای خاص در بطن روزمرگی‌ها. یافتن «تاریخ» در بطن امور صرفاً تاریخی، به منظور بازیافت نیروهای سرکوب شده گذشته برای بنا کردن آینده‌ای بهتر.

وزشِ ناگهانی باد (به یاد هوکوسای)/ 1993

"وال" سبک کاریِ خود را میان مفهوم گرایی و واقع نگاری می جوید. او به خاطر تمایلات نظری اش، عمدا تصاویری را خلق می کند که از نظر نمایشی، باورپذیر بوده و برای بیننده جذاب به نظر بیاید؛ همچون عکس ارائه شده که تفسیری مجدد و هنرمندانه از نقاشیِ کلاسیکِ باسمه ای، اثر هوکوسای، هنرمند ژاپنی ست.

کاتسوشیتا هوکوسای/ اریجی در استان سورگا/ سی و ششمین بخش از مجموعه کوه فوجی/ 1830/ تکنیک: Woodblock

بیشتر عکس های "وال" در زادگاهِ او، ونکوور شهری با قدمت و تاریخ کم (حدود 100سال) گرفته شده است. این عکس در بندر بین المللی و بسیار مهم اقتصادی گرفته شده که با اقیانوس آرام و جمعیتِ آمریکایی های بومی، آسیایی و مردمان اروپا در ارتباط است. به تصویر کشیدن عکس در این مکان و جایگزین کردن برگ ها و درختانِ تصویرِ "هوکوسای" با کاغذ و دکل های تلفن، تغییرات فرهنگی و تهاجمات تکنولوژیکِ ناگهانی را به طور نمادین ارائه کرده و معنای جدیدی را به عنوان زیرکانه اثر بخشیده است.

تهیه و تنظیم: نرگس صاحب‌اختیاری