هنرمند با خود صداقت داشته باشد

هنرمند با خود صداقت داشته باشدهنرمند با خود صداقت داشته باشد

حسن روح‌الامین معتقد است آفت هنر نداشتن صداقت و صحبت کردن از چیزهایی است که هنرمند نسبت به آن اشراف و آگاهی لازم را ندارد و این در حوزه هنر هم خیانت به قلم است و هم خیانت به مخاطب.

 به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، حسن روح‌الامین که داوری آثار بخش نقاشی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی را بر عهده دارد، درباره معیار انتخاب آثار در این رویداد گفت: تکنیک و انتقال مفهوم با در نظر گرفتن سابقه و توانایی هنرمند مهم‌ترین اولویت‌ها در انتخاب آثار هستند. مهم‌ترین نکته در هر زمینه‌ای و نه صرفاً هنر نقاشی و هنر عاشورایی، این است که هنرمند با خود صداقت داشته باشد و صرفاً برای حمایت شدن یا تشویق شدن یا در موج قرار گرفتن کاری را انجام ندهد. هنرمند باید بداند وقتی با نیت، خلوص و اعتقاد راسخ فعالیت کند هرچقدر هم که کارش ضعیف باشد به دل خواهد نشست.

وی بیان کرد: آفت هنر صداقت نداشتن و صحبت کردن از چیزهایی است که هنرمند نسبت به آن اشراف و آگاهی لازم را ندارد و این در حوزه هنر هم خیانت به قلم است و هم خیانت به مخاطب. صداقت نداشتن در کار هنری به معنای رفتن به سراغ موضوعی است که هنرمند به آن اعتقادی ندارد و صرفاً برای حضور در یک جشنواره یا عقب نماندن از دیگران یا گرفتن جایزه یک رویداد هنری اثر ارائه شود که این بزرگترین خیانت به هنر است.

روح‌الامین درباره تأثیر موضوعات بخش نقاشی بر هنرمند هنرهای تجسمی توضیح داد: مضامین سوگواره بر صداقت و جذب هنرمند معتقد، تأثیرگذار است چراکه وقتی مضامین وسیع و گسترده باشد هنرمند نمی‌داند که از کجا شروع کند اما مشخص شدن موضوع می‌تواند در پیدا کردن مسیر برای پرداخت به موضوعی چون اربعین حسینی: حسین آسمانی، اربعین حسینی: وحدت ادیان و اربعین حسینی: زمینه ظهور منجی کمک‌کننده باشد. در واقع، انتخاب موضوع برای هنرجو و هنرمند جوان، بازکننده مسیر خلق اثر هنری است.

وی درباره تأثیر سوگواره هنر عاشورایی در رشد هنرمندان جوان گفت: سوگواره هنرهای عاشورایی، رویداد هنری بسیار خوبی برای جوان‌ترها محسوب می‌شود که آنها را در مسیر موفقیت یک پله به بالا می‌برد. حضور در سوگواره به مثابه اولین سفارش کاری است که از سوی حوزه هنری به هنرمند جوان داده می‌شود تا آثاری با موضوع اربعین تولید کند و با تأیید داوران در جامعه شناخته شود.

روح‌الامین همچنین تاکید کرد: هنرمند واقعی برای حضور در سوگواره هنر عاشورایی خود را سانسور نمی‌کند بلکه با مشخص شدن موضوع طرح شخصی و نگاه خود را به سفارش‌دهنده اثر که همان حوزه هنری است، ارائه می‌کند.

وی با یادآوری اینکه سال‌ها در سوگواره هنر عاشورایی شرکت کرده و همواره اثر برایش ارزشمندتر از جایزه بوده است، اظهار کرد: معتقدم کسی که کاری را اجرا می‌کند به هدف خود رسیده و نباید به این موضوع فکر کند که در گام بعد چه اتفاقی خواهد افتاد. من به جوانان پیشنهاد می‌کنم، تکنیک و صداقت در خلق اثر را در نظر بگیرند و صرفاً به ارائه اثری باکیفیت فکر کنند.

چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب ۵ بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشی خط، پرچم و کتیبه و پی‌نما برگزار خواهد شد.

مهلت ارسال آثار تا ۲۵ آبان ماه تمدید شده است.