پنجاه و نهمین دو سالانه ونیز با حضور سه هنرمند ایرانی

پنجاه و نهمین دو سالانه ونیز با حضور سه هنرمند ایرانیپنجاه و نهمین دو سالانه ونیز با حضور سه هنرمند ایرانی

سوم اردیبهشت، پنجاه و نهمین دوسالانه ونیز در حالی آغاز شد که ایران در میان کشور‌های شرکت‌کننده در این دوسالانه حضور نداشت. در مجموع یکصد و بیست سالی که دوسالانه ونیز برگزار می‌شود؛ ایران جمعا در این رویداد هشت دوره حضور داشته که دو دوره مربوط به قبل از انقلاب و شش دوره مربوط به بعد از انقلاب می‌باشد.

در پنجاه و ششمین دوسالانه ونیز غرفه ایران میزبان آثار بیش از ۴۰ هنرمند بود که تعدادی از آن‌ها هنرمندان ایرانی و عده‌ای دیگر نیز هنرمندانی از کشور‌های افغانستان، عراق، پاکستان و آذربایجان بودند.

و اما در پنجاه و هفتمین بی‌ینال ونیز، غرفه ایران تنها به نمایش آثار یک هنرمند اختصاص پیدا کرد. بیژن بصیری یکی از هنرمندان سرشناس ایرانی در صحنه بین‌المللی است، اما سکونت او در ایتالیا و دوری از فضای هنر ایران، باعث شد این انتخاب با اعتراض‌هایی همراه باشد.

پنجاه و هشتمین دوسالانه ونیز هم با نمایش آثار سه هنرمند در غرفه ایران همراه بود. رضا لواسانی، علی میرعظیمی و سمیرا علیخان‌زاده، هنرمندانی با آثار متفاوت بودند که در سال ۹۸ به عنوان نمایندگان هنر ایران در دوسالانه ونیز حضور داشتند.

در پنجاه و نهمین دوسالانه ونیز با آنکه ایران به صورت رسمی حضور ندارد، اما آثار چند هنرمند ایرانی از سوی نهاد‌ها و کشور‌های مختلف در این رویداد به نمایش درآمده است. مسعود اخوان جم، فیروز فرمانفرمائیان و بیتا رضوی از جمله این هنرمندان هستند.