کتاب "نگاهی برمکاتب و جنبش های هنری" به قلم علیرضا کورش لی

کتاب "نگاهی برمکاتب و جنبش های هنری" به قلم علیرضا کورش لیکتاب "نگاهی برمکاتب و جنبش های هنری" به قلم علیرضا کورش لی

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، کتاب  "نگاهی برمکاتب و جنبش های هنری" به قلم علیرضا کورش لی توسط نشر "باهم" منتشر شد.

این کتاب به بررسی دقیق سبک‌های هنری از قرون وسطی تا رنسانس و سپس هنر قرن ۱۶ تا ۱۸ میلادی وهنر نوگرا پرداخته و بابیانی ساده و روان و مثال های تصویری از نقاشی هایی که معرف این جنبش ها و مکاتب هنری هستند ذهن مخاطب را به این موضوع کاملا روشن  می نماید، نویسنده پس از مکتب هنری نوگرا، به هنر معاصر می پردازد و آن را با تصاویر و مثال‌های واضح معرفی می نماید. این کتاب در ۲۷۲ صفحه و قطع رقعی و به صورت تمام رنگی با کیفیت بالا توسط نشر "باهم" به چاپ رسیده است.

"علیرضا کورش لی" متولد سال۱۳۵۰ شهرری، فارغ التحصیل رشته  مهندسی کشاورزی و‌کارشناسی گرافیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری و تهران مرکز، تحصیلات تکمیلی خود را در رشته صنایع و تکنولوژی چاپ و کارشناسی ارشد پژوهش هنر در دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم و تحقیقات به اتمام رسانده است و دکترای مدیریت راهبردی کسب و کار از دانشگاه تهران را دریافت کرده است.

از او آثار متعددی به رشته تحریر درآمده است. تمرکز وی بر تاریخ هنر و تمدن ایران و‌دیگر ملل می باشد. کتابهایی مانند:«تاریخ هنر یونان با مقدمه ای از هنر مصر و بین النهرین»، نوشته پرفسورِدانشگاه شیکاگو، "اف بی تاربل" که توسط "کورش لی" برای اولین باربه فارسی ترجمه شده است به نحوِ دلپذیری به تمدن های مذکور پرداخته و اجزای مختلف آثار معماری به جای مانده از این اقوام و هنر ناب آنان را به روش مقایسه ای و به صورت جزء به جزء مورد ارزیابی قرار داده است.

در کتاب دیگری بنام «سکاها» که به قلم وی می باشد، پیدایش، زندگی و هنر قومی فراموش شده و تأثیر گذار در زندگی مردمی بزرگ از محدوده چین کنونی تا آسیای مرکز و غربی و تا حدودی از اروپای شرقی، مورد ارزیابی و پژوهش قرار گرفته است، در این کتاب آثاری که از این قوم به جای مانده است نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی همچنین ترجمه و چاپ کتاب «هنر ایرانی» نوشته ی "مرداک اسمیت" باستان شناس بریتانیایی را در کارنامه خود دارد. این کتاب نیز برای نخستین بار به زبان فارسی ترجه شده است و موضوع آن هنر ایران در زمان قاجار می باشد.

در کتابِ«جشن ها، مراسم و برخی باورهای ایران باستان»، به عنوان نویسنده تمامی آداب و رسوم و مراسم ایرانیان را از زمان ظهور زرتشت تا اکنون را مورد بررسی قرارداده است.

از دیگر تالیفات او می توان به کتاب های «مروری بر بینال (دوسالانه) گرافیک کشور»،«ری،شهری به قدمت تاریخ» و «مروری بر سلسله های پیشدادیان و‌کیانیان» و «تمدن های باستانی آمریکای مرکزی» وهمچنین دو رمان اجتماعی اشاره کرد.