حکم سارق تابلوی کلود مونه اعلام شد

حکم سارق تابلوی کلود مونه اعلام شدحکم سارق تابلوی کلود مونه اعلام شد

اوت سال گذشته یک مرد هلندی با همکاری فردی دیگر اقدام به سرقت تابلوی (De Voorzaan en de Westerhem) اثر کلود مونه (Claude Monet) از موزه زانس هلند کردند.

موزه زانس در شهر زاندام هلند قرار دارد و در سال ۲۰۱۵، تابلوی مذکور را به قیمت یک میلیون و ۱۶۰ هزار دلار خریداری کرد.

در واقع سرقت تابلوی کلود مونه، دست‌کم یک گلوله شلیک شد، اما کسی آسیب ندید. در میان هرج و مرجی که ایجاد شده بود، سارق تابلو در حالی که در تلاش بود تا سوار بر یک موتورسیکلت از موقعیت فرار کند، تابلو را زمین انداخت.

به گفته دادگاه هلند شمالی که در مورد این پرونده حکم صادر کرده است، متهم در روز روشن وارد موزه زانس شده، تابلو را از دیوار برداشته، زیربغل زده و با خود برده بود. تمام این مدت همدستش نیز در بیرون موزه منتظرش ایستاده بود. هردو دزد، مسلح بودند.

اگرچه تابلوی "از ورزان تا وسترنهم" (De Voorzaan en de Westerhem) نه خیلی معروف است و نه خیلی گرانقیمت، اما دادگاه آن را اثری غیرقابل جایگزین از یک نقاش مشهور در جهان دانست و متهم را محکوم به چهار سال حبس کرد.

در حال حاضر با وجود مرمت تابلو، هنوز به دلایل امنیتی امکان به نمایش گذاشتن آن در موزه وجود ندارد.

کلود مونه، از بنیان‌گذاران جنبش هنری امپرسیونیسم یا دریافت‌گری در فرانسه و یکی از نقاشان بزرگ تاریخ است. این نقاش صاحب سبک فرانسوی، دوران جوانی و حتی بخشی از میان‌سالی خود را در فقر گذراند، اما سرانجام توانست با فروش آثارش به ثروت و رفاه دست یابد. از مهم‌ترین آثار مونه می‌توان به ۲۵۰ تابلوی مجموعه نیلوفرهای آبی (Nymphéas) اشاره کرد که در آنها کامل‌ترین بیان امپرسیونیستی را آفریده است.