واکنش انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز به آسیب اثر هنری «ماده و فکر»

واکنش انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز به آسیب اثر هنری «ماده و فکر»واکنش انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز به آسیب اثر هنری «ماده و فکر»

انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تعرض و خدشه وارد کردن به حوض روغن اثر نوریکی هاراگوچی ـ هنرمند ژاپنی ـ واکنش نشان داد و حفاظت از آثاری که جزو سرمایه‌های ملی به شمار می‌روند را کمترین کاری دانست که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند.

متن این بیانیه به شرح زیر است: 

«بیانیه انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران در خصوص اجرای پرفورمنس و آسیب به مجسمه «ماده و فکر»، نوریوکی هاراگوچی در موزه هنرهای معاصر تهران 

مجسمه ماده و فکر (حوض روغن) اثر نوریوکی هاراگوچی مجسمه ساز ژاپنی سال ۱۹۷۶ مقارن با افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران؛ در محل موزه به صورت دائمی نصب شده است، این اثر مهر ماه ۱۳۹۶ با حضور هنرمند بازسازی و مرمت شد. اکنون بعد از گذشت چهار سال و در فقدان هنرمند (درگذشت ۱۳۹۹)، این اثر طی برنامه پنج گنج، بزرگداشت حکیم نظامی، روز شنبه ۲۱ اسفند با اجرای پرفورمنس «پرنده ماهی»، دچار آسیب شده و به حریم اثر تجاوز شده است. 

انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با ابراز تاسف شدید از این اتفاق غیرمسوولانه، موضع خود را به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

یک: هر چند در بیانیه و توضیحات موزه به اجرای آثار تعاملی با آثار هنری اشاره شده، اما تعرض به حریم و خدشه به اصل اثر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و مسوولیت سهل‌انگاری در برنامه‌ریزی و انتخاب اثر با مسوولان برگزاری است. 

دو: گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، جزو سرمایه ملی است؛ حفاظت از آثار و رعایت اصول حرفه‌ای حفاظت، کمترین کاری است که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند. 

سه: انتخاب موزه هنرهای معاصر تهران و اجرای آثار تعاملی در محل موزه با گنجینه منحصر بفرد آن، نیاز به پروسه مطالعاتی و تحقیقاتی و حساسیت‌های حرفه‌ای دارد. 

لذا انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران قویا از مسوولان موزه و عوامل برگزاری رویداد درخواست دارد جهت روشن شدن موضوع و تنویر افکار عمومی، مستندات پروسه مطالعاتی اجرای اثر و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از طرف موزه را ارایه کنند.»