افتتاح سه نمایشگاه مجازی «THE END»، «روایت انقلاب» و «حضور» در حوزه هنری دیجیتال

افتتاح سه نمایشگاه مجازی «THE END»، «روایت انقلاب» و «حضور» در حوزه هنری دیجیتالافتتاح سه نمایشگاه مجازی «THE END»، «روایت انقلاب» و «حضور» در حوزه هنری دیجیتال

چند ماهی‌ است که گالری‌های سه بُعدی با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز دنیا همچون تکنولوژی AR و VR تحت عنوان گالری‌های آنلاین به همت حوزه هنری دیجیتال راه‌اندازی شده است. این گالری‌ها امکانی برای دیده شدن و شناسنامه‌دار شدن آثار هنرمندان تجسمی ایجاد کرده است.

در این راستا نمایشگاه گروهی «عکس حضور» نمایشگاهی شامل ۲۰ عکس از هنرمندان حوزه هنری آذربایجان شرقی است که حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را به تصویر کشیده است؛ در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. بازیدکنندگان می‌توانند از طریق لینک https://hozehonari.ir/tour۱۵/۹ از این گالری مجازی دیدن کنند.

نمایشگاه مجازی «پایان» تعداد ۵۳ اثر کارتون و کاریکاتور از جواد علیزاده را در بردارد که به مناسبت ایام دهه فجر به نمایش درآمده‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این لینک https://hozehonari.ir/galleries/tehran/۰۹ از آثار این نمایشگاه دیدن کنند.

جواد علیزاده هنرمند کارتونیست نامدار کشورمان، در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در بهمن ۱۳۵۷، نقشی پررنگ در مبارزات مردم ایران داشت و با آثارش، برگی پرافتخار در تاریخ مطبوعات ایران رقم زد. یکی از آثار شاخص و ماندگار این هنرمند، کاریکاتوری است از چهره محمدرضا پهلوی که با نام «پایان» در بهمن ۱۳۵۷ در روزنامه کیهان منتشر شد.

روایت علیزاده از این طرح، خواندنی است: «تقریبا همه کاریکاتوریست‌ها آرزویشان این بود که بتوانند کاریکاتوری از چهره شاه بزنند؛ وقتی انقلاب شد، این آرزو برآورده شد و همه ما یک تصویر ذهنی از شاه داشتیم و توانستیم این طرح‌ها را به شکل کاریکاتور ارائه کنیم. این طرح در زمان پیروزی انقلاب در روزنامه کیهان چاپ شد.»

همچنین، نمایشگاه مجازی «روایت انقلاب» عکس‌هایی از حضور مردم زنجان در تظاهرات علیه رژیم پهلوی در روزهای پیروزی انقلاب است. این نمایشگاه شامل ۲۹ اثر از آقای نعمت‌الله صفاری است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک https://hozehonari.ir/tour۱۶/۱ از نمایشگاه دیدن کنند.

نعمت الله صفاری، عکاس جوان روزهای ۵۶ و ۵۷ که با کار کردن در یک دوچرخه فروشی پول دوربینی که سال‌ها آرزوی خرید آن را داشته، تأمین و راهی اصفهان می‌شود تا دستی در ثبت وقایع آن روزها داشته باشد، غافل از اینکه همان علاقه روزهای جوانی این عکاس انقلابی، امروز به یکی از مستندهای مهم و تأثیرگذار از حضور گسترده و باشکوه مردم زنجان در راهپیمایی‌های حمایت از امام راحل(ره) تبدیل شده است.

صفاری در سال ۱۳۴۲ در شهر زنجان متولد شده و عکاسی را به‌صورت تجربی فراگرفته است. نعمت‌الله صفاری گفت: «در چند ماه قبل از پیروزی انقلاب با تهیه دوربین و با حضور در تظاهرات مردمی به ثبت لحظه‌های تاریخی و شور انقلابی مردم زنجان پرداختم.»

صفاری ادامه داد: «برای آموختن عکاسی و کار با دوربین آموزش خاصی ندیده بودم، اما به دلیل علاقه به ثبت رشادت‌های و مبارزه‌های مردم زنجان در جریان پیروزی انقلاب با تهیه دوربین عکاسی تلاش کردم که از این واقعه بزرگ عکاسی کنم.»

وی یادآور شد: «با گذشت چند دهه از آن روزها نسبت به این عکس‌ها تعلق‌خاطر خاصی پیدا کرده‌ام.»