خرید آثار هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره هنرهای تجسمی فجر

خرید آثار هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره هنرهای تجسمی فجرخرید آثار هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره هنرهای تجسمی فجر

در این نشست که روز ـ سه‌شنبه ـ ۱۲ بهمن ماه با حضور مسوولان چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جمعی از خبرنگاران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، سوالاتی از قبیل برنامه‌ها برای حمایت از هنرمندان شرکت‌کننده و همکاری با گالری‌های خصوصی، خرید آثار هنرمندان و ... مطرح شد که مسوولان برگزاری تلاش کردند، پاسخ‌هایی را در جهت تنویر افکار عمومی و اقناع خبرنگاران مطرح کنند.

ـ آیا برنامه‌ای برای خرید آثار هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره دارید؟

یکی از سوالاتی که در این نشست جمعی با سیدعباس میرهاشمی مطرح شد، برنامه جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای حمایت از هنرمندان بود. در همین راستا از مدیر کل جشنواره تجسمی فجر پرسیدند: «آیا برنامه‌ای برای خرید آثار هنرمندان به منظور حمایت از آنان دارید؟»

دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پاسخ داد: «یکی از بحث‌های جدی‌ که مورد صحبت قرار گرفت، همین بود که ما به سمتی برویم که بیشتر از هنرمندان حمایت کنیم. این صحبت‌ها جدی‌ هستند اما در دو یا سه ماه نمی‌توان به نتیجه رسید برای اینکه زیرساخت نیاز است.»

او در همین رابطه اظهار کرد: «ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد و قطعا خوشحال می‌شویم روزی برسد که شما وارد نمایشگاه شوید و فقط تعدادی میخ ببینید و اثرها همه فروخته شده باشند. ما به راه حل فکر کردیم، امیدوارم انقدر رشد کنیم و آثار هنری را بر روی دیوارهای خانه‌مان بپذیریم و از طرفی قیمت‌گذاری شود و برای آن هزینه شود تا در نهایت اقتصاد هنر در جامعه جوان به گردش درآید.»

او سپس به خلاء بهره‌برداری از آثار هنری به عنوان یکی از مشکلات جشنواره هنرهای تجسمی فجر، اشاره کرد و گفت: «ما واحدی تحت عنوان بهره‌برداری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر نداریم. به دنبال راه‌اندازی آن هستیم. خیلی از آثاری که وارد جشنواره می‌شوند، قابلیت تکثیر و فروش دارند. خیلی از این آثار قابل فروش هستند و برخی از آنان حتی قابلیت این را دارند که در معماری شهری ما حضور داشته باشند.»

دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه تلاش کوتاه مدت را برای رسیدن به فروش آثار هنری ناکافی دانست و بر تلاش مستمر و بلندمدت به عنوان راه‌حل رسیدن به این هدف اشاره و اظهار کرد: «اگر بتوانیم جشنواره‌هایمان را از پروژه‌، به پروسه تبدیل کنیم، موفق هستیم؛ یعنی اگر بتوانیم دائما با هنرمندان در ارتباط باشیم و جریان ایجاد کنیم، آن موقع است که می‌توانیم بگویم جشنواره تجسمی فجر دارد به کارکرد خودش نزدیک می‌شود.»

همکاری با گالری‌ها در انتظار است؟

یکی از مواردی که بعضا در دوره‌های قبلی جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیده شده، همکاری جشنواره با گالری‌های مختلف برای نمایش دادن آثار هنرمندان است. سید عباس میرهاشمی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا در این دوره از جشنواره نیز شاهد چنین همکاری‌ای خواهیم بود یا خیر، اظهار کرد: «ما از تعدادی از گالری‌داران دعوت کردیم و صحبت‌هایی شد که ببینیم چگونه می‌توانیم همکاری داشته باشیم و به کار یکدیگر دامنه بدهیم.»

او ادامه داد: «به جمع‌بندی مشخصی نرسیدیم ولی یکی از بحث‌هایی که در نظر داریم این است که دامنه جشنواره را به گالری‌ها امتداد دهیم اما این اتفاق کی، کجا و چه زمانی بی‌افتد، نیاز به بحث دارد.»