سردیس مفقود شده از دوران روم باستان در منزل یک شهروند آمریکایی پیدا شد

سردیس مفقود شده از دوران روم باستان در منزل یک شهروند آمریکایی پیدا شدسردیس مفقود شده از دوران روم باستان در منزل یک شهروند آمریکایی پیدا شد

لورا یانگ، سال ۲۰۱۸، پس از خرید مجسمه‌ای از یک فروشگاه محلی واقع در آستین تگزاس آن را روی صندلی ماشین خود قرار داد و برای تزئین بخشی از منزل خود آن را به خانه برد.

اما او به هیچ وجه نمی‌دانست که این یک مجسمه معمولی برای تزئین در حیاط نیست، بلکه سردیسی است ارزشمند متعلق به اواخر قرن اول تا اوایل قرن دوم قبل از میلاد.

سردیس یافت شده متعلق به پادشاه لودویگ اول است که سال‌های 1786 تا 1868 در بایرن زندگی می‌کرد. این مجسمه در ویلای پادشاه بایرنی واقع در آشافنبورگ آلمان بود که در طول جنگ جهانی دوم به شدت توسط بمب‌افکن‌های متفقین آسیب دید و غارت شد.

جالب توجه است که هیچ کسی نمی‌داند این سردیس چگونه از آلمان به آستین تگزاس رسیده است. اما حدس گمان‌ها بر این مبناست که احتمالا یکی از سربازهای امریکایی زمان بازگشت به خانه این سردیس را با خود حمل کرده و به تگزاس برده است.

سردیس رومی از هم اکنون تا ۲۱ می ۲۰۲۳ در موزه هنر سن آنتونیو به نمایش گذاشته می‌شود و سپس قرار است سال آینده طبق توافق‌نامه‌ای که با خانم یانگ انجام می‌شود به آلمان بازگرداند شود.

خانم یانگ‌ به مدت سه و نیم سال این سردیس را در قفسه‌ای که در اتاق پذیرایی قرار داشت نگهداری می‌کرد.

 

عکس تاریخی، پرتره نمایش داده شده در حیاط Pompejanum، Aschaffenburg، سال 1931

عکس تاریخی خرابه‌های حیاط Pompejanum پس از بمباران آشافنبورگ در سال 1944