هنرمندان ایران در صدر فهرست گرانترین‌های بونامز

هنرمندان ایران در صدر فهرست گرانترین‌های بونامزهنرمندان ایران در صدر فهرست گرانترین‌های بونامز

حراج آنلاین هنر خاورمیانه‌ی بونامز درحالی خاتمه یافت که آثاری از محمد احصایی و رضا درخشانی جایگاه اول و دوم گرانترین آثار را به خود اختصاص دادند. تابلوی نه لته‌ای احصایی با عنوان «الله» (محصول سال 1398 و با ابعاد 120*120 سانتیمتر) که در برآورد‌های اولیه‌ دومین اثر گران حراج بود، با رشد 57 درصدی ، نهایتاً با مبلغ 25250 دلار چکش خورد و به جایگاه نخست رسید. همچنین تابلوی «شکار نقطه» رضا درخشانی (با ابعاد 160*140 سانتیمتر و محصول 1397) با رشد چشمگیر 112 درصدی نسبت به میانگین برآوردهای اولیه به قیمت 22750 دلار فروش رفت و در رده‌ی دوم جای گرفت. در دوره‌ی قبلی این رویداد نیز احصایی و درخشانی در صدر این فهرست قرار داشتند.


اگرچه تنها نام این دو هنرمند ایرانی در جمع ده اثر گران قیمت حراج به چشم می‌خورد، اما مجموع فروش هنرمندان ایران به ارزش 109233 دلار رسید که بالاترین میزان فروش در میان هفت کشور خاورمیانه بود.
البته با توجه به روال فروش بین‌المللی هنر ایران و این نکته که چیزی حدود یک سوم هنرمندان حاضر در حراج ایرانی بودند این پیشتازی دور از انتظار نبود. اما مصر با وجود هنرمندان بیشتر، با کسب ارزش 99197 دلار، در جایگاه دوم قرار گرفت. نباید از نظر دور داشت که برخلاف ثبات عملکرد هنر ایران، هنر مصر در سال‌های اخیر رشد روزافزونی داشته و هر سال سهم بیشتری از بازار هنر خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. رقیبی جدی که اکنون دوشادوش هنر ایران ایستاده است و اگر روند صعودی خود را ادامه دهد چه‌بسا به‌زودی گوی سبقت را نیز خواهد ربود.
در پایان مرور اجمالی آمار نهایی این حراج خالی از لطف نخواهد بود. از میان 109 اثر حاضر در این حراج 63 اثر (قریب به 60 درصد آثار) به فروش رسید که نسبت به دوره‌ی قبلی حراج هنر خاورمیانه که در اسفندماه 1399 برگزار شد چهاردرصد افت داشته است. چیزی حدود 27 درصد از آثار حاضر در بازه‌های پیش‌بینی شده‌ی حراج به فروش رسیدند و 23 درصد آثار با قیمتی بالاتر از برآوردهای اولیه چکش خوردند. 7 درصد آثار اما به قیمت‌های مدنظر حراج نرسیدند و به رقم‌هایی پایین‌تر از قیمت کمینه‌ رضایت دادند. درمجموع این حجم فروش برای کارنامه‌ی بونامز عملکرد متوسطی به حساب می‌آید.