سلف پرتره مخفی ون گوگ با استفاده از اشعه ایکس کشف شد

سلف پرتره مخفی ون گوگ با استفاده از اشعه ایکس کشف شدسلف پرتره مخفی ون گوگ با استفاده از اشعه ایکس کشف شد

 به گزارش سایت هنرهای تجسمی به نقل از استوریفول، متصدیان هنر در گالری‌های ملی اسکاتلند تصویری از خود هنرمند مشهور پیدا کردند که قرن‌ها پنهان مانده بود.

پروفسور فرانسیس فاول، متصدی ارشد هنر فرانسه در گالری‌های ملی اسکاتلند، می‌گوید: «لحظه‌های این چنینی فوق‌العاده نادر است.»

این خودنگاره ون گوگ را نشان می‌دهد که گوش چپ خود را در سال 1888 بریده بود، با کلاه لبه‌دار در حالی که گوشش هنوز سالم است - سرنخی که ممکن است در روزهای اولیه او ایجاد شده باشد.

فرانسیس می‌گوید: متصدیان برای نمایشگاه تابستانی گالری ادینبورگ با عنوان «طعم امپرسیونیسم» در حال بازرسی تابلوی نقاشی «سر یک زن دهقانی» اثر ون گوگ با استفاده از اشعه ایکس بودیم که این پرتره پیدا شد.

به گفته آنان؛ پشت تابلو با لایه‌های ضخیم مقوا و چسب پوشیده شده بود. این تمرینی بود که ون گوگ به آن معروف بود، زیرا او ترجیح  می‌داد به جای نقاشی روی دیگر نقاشی‌هایش، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند و پشت دیگر بوم‌هایش نقاشی کند.

اینکه آیا گالری می‌تواند پرتره هنرمند را از نقاشی او جدا کند یا نه، هنوز مورد بحث است. کارشناسان فکر می‌کنند که می‌توان این کار را انجام داد، اما برای جلوگیری از خراب کردن آنچه در طرف مقابل است، زمان و صبر زیادی لازم است.

در حالی که ممکن است بتوان نقاشی‌ها را از هم جدا کرد، اما فرآیند برداشتن چسب و مقوا به کار حفاظتی ظریفی نیاز دارد. تحقیقات در مورد اینکه چگونه می‌توان بدون آسیب رساندن به سر یک زن دهقانی انجام داد، ادامه دارد.

لسلی استیونسون، مدیر ارشد بخش نقاشی در گالری‌های ملی، گفت: ما از کشف این پرتره  بسیار هیجان‌زده هستیم. این یک کشف مهم است، زیرا به آنچه که ما از قبل در مورد زندگی ون گوگ می‌دانیم اضافه می‌کند.

وی اضافه کرد، علاقه‌مندان به هنر می‌توانند این پرتره را به عنوان بخشی از نمایشگاهی که بین 30 جولای تا 13 نوامبر برگزار می‌شود، مشاهده کنند.

پروفسور فرانسیس فاول این کشف را هیجان‌انگیز توصیف کرد و گفت:  ما اثری ناشناخته از ونسان ون گوگ، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین هنرمندان جهان، را کشف کردیم.