سه‌گانه میشل باسکیا با پایه 30 میلیون دلار در حراج کریستی

سه‌گانه میشل باسکیا با پایه 30 میلیون دلار در حراج کریستیسه‌گانه میشل باسکیا با پایه 30 میلیون دلار در حراج کریستی

کریستی برای اولین بار در بهار امسال تابلویی از ژان میشل باسکیا را به بازار آزاد می‌آورد. سه‌گانه باسکیا با عنوان «پرتره هنرمند به ‌عنوان یک جوان رها شده» که در سال ۱۹۸۲ خلق شد در فروش عصر هنر معاصر کریستی در ماه می امسال عرضه خواهد شد.

سخنگوی کریستی گفت: «مناقصه برای این اثر تقریباً هفت فوتی از حدود 30 میلیون دلار آغاز خواهد شد.» کریستی هنوز تاریخ فروش را اعلام نکرده است.

قیمت آثار این هنرمند در سال گذشته افزایش سریعی داشته است. تنها هفت اثر از وی، پس از مرگش(1988)، به قیمت بیش از 40 میلیون دلار به حراج گذاشته شد که سه تای آن فروخته شد. بیشتر این آثار در اوایل دهه 80  و در دوران حرفه‌ای هنرمند تولید شده‌اند و مجموعه‌داران و فروشندگان آنها را با ارزش‌ترین آثار باسکیا می‌دانند.

 

«پرتره هنرمند به عنوان یک جوان رها شده »؛ یک نقاشی سه قسمتی روی پانل چوبی است که در قسمت اول آن چهرۀ جوانی خشمگین وجود دارد که دندان‌هایش را نشان می‌دهد؛ این نقاشی به صراحت به ستاره بودن خود باسکیا اشاره دارد و حاوی تصاویر مربوط به مرگ است. در قسمت دوم اثر و پایین آن کلمه "Morte" روی یک طرح صلیب نوشته شده است. و در قسمت سوم، یک تاج مشخص _ یک موتیف تکرارشونده در کار باسکیا _ دیده می‌شود می‌شود. قالب سه‌گانه نقاشی اشاره‌ای به نقاشی رنسانس شمالی دارد.

 آنا ماریا سلیس، مدیر فروش آثار هنری کریستی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نقاشی اثری نادر از «خود نگاره» یک هنرمند است و از آن به عنوان «محراب هنر گرافیتی و هنرمندان» نام برد.

در کنار این نقاشی، اثر کمیاب دیگری از باسکیا، که تا زمان مرگ این هنرمند در سال 1990 به کیت هرینگ تعلق داشت، نیز توسط کریستی به فروش خواهد رسید. مجسمه‌ای به ارتفاع دو فوت از جعبه چوبی سیاه رنگ که بر یک چهارپایه قرار گرفته و عبارت "HEAD OF A FRYER" روی یکی از چهار نمای جعبه دیده می‌شود و در طرف دیگر آن نیز تاجی کشیده شده است. این اثر نیز با تخمین قیمت 4 تا 6 میلیون دلار عرضه خواهد شد.

ژان میشل باسکیا سال 1960 در نیویورک به دنیا آمد. او نخستین نگارگر آمریکایی آفریقایی تبار بود که به شهرت جهانی رسید. باسکیا ابتدا به عنوان یک هنرمند دیوارنگار در نیویورک و بعد در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک هنرمند سبک نئواکسپرسیونیسم مشهور شد. وی ۱۲ اوت ۱۹۸۸ و در سن ۲۷ سالگی درگذشت.