معمار بلژیکی برنده مسابقه بین‌المللی طراحی کلیسای جامع نوتردام

معمار بلژیکی برنده مسابقه بین‌المللی طراحی کلیسای جامع نوترداممعمار بلژیکی برنده مسابقه بین‌المللی طراحی کلیسای جامع نوتردام

 به موازات کارهای مرمت کلیسای جامع نوتردام پاریس، شهر پاریس یک مسابقه طراحی را برای توسعه مجدد محیط کلیسای جامع برگزار کرد که در 27 ژوئن، هیئت داوران باس اسمتس، معمار ۴۷ ساله بلژیکی، را به عنوان برنده مسابقه اعلام کردند.

طی یک سال گذشته، «باس اسمتس» بیشتر وقت خود را صرف پیاده‌روی در مرکز شهر پاریس کرد و در حالی که به کلیسای نوتردام خیره می‌شد، به چگونگی بازسازی این بنای تاریخی چندصدساله فکر می‌کرد و حالا نتیجه تمامی این فکرها و نگاه‌ها منتج به برنده شدن وی در مسابقه بین‌المللی طراحی مجدد محوطه اطراف کلیسای جامع نوتردام شده است.

آغاز این پروژه برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده است که در آن میدان و فضاهای پارکینگ زیرزمینی زیر آن، دخمه باستان شناسی، میدان ژان واقع در پشت کلیسای جامع، سواحل رودخانه سن و خیابان های مجاور را به تصویر می‌کشد. این پروژه گسترده با هدف بازگرداندن پاریسی‌ها به قلب پاریس و استقبال از 12 میلیون بازدیدکننده است که هر ساله به این منطقه می‌آیند.

کلیسای نوتردام چهار سال قبل دچار آتش‌سوزی شد. علت آتش‌سوزی در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ که مهار آن ۱۵ ساعت برای آتش‌نشانان به طول انجامید هنوز مشخص نیست. این روزها خود کلیسای جامع و بیشتر منطقه‌ای که قرار است بازسازی شوند به دلایل ایمنی برای عموم مسدود شده‌اند و کار بازسازی ساختمان ادامه دارد و البته نگرانی‌هایی درباره‌ی آلودگی پس از سوختن سقف سربی کلیسا وجود دارد، آتشی مهیبی که ساختار سقف چوبی را تخریب کرد و مناره بلند ۴۵ متری را تخریب کرد.

در این آتش‌سوزی بزرگ نمای مشهور گوتیک و برج‌های دوقلوی با ناقوس‌هایی که هنگام تاج‌گذاری امپراتور ناپلئون بناپارت و مرگ رئیس‌جمهور شارل دوگل به صدا درآمدند، از آسیب جدی در امان ماند.