انقلاب دیجیتال در بخش موزه داری

انقلاب دیجیتال در بخش موزه داریانقلاب دیجیتال در بخش موزه داری
  • شروع:جمعه 16 اردیبهشت 1401

بیماری همه‌گیر کرونا تقاضا و پیشنهاد بالایی برای محصولات دیجیتال و مجازی ایجاد کرد. اگرچه برخی از فعالیت‌ها پس از دوران همه‌گیری کرونا احتمالاً به فرمت حضوری خود باز خواهند گشت، بعضی دیگر کاملاً شیوه خود را تغییر داده‌اند تا جایی که احتمالاً در آینده همه چیز به همان شکل باقی خواهد ماند. این موضوع به ویژه در آمریکای شمالی و چین کاملاً مشهود است. موزه‌های کشور چین اخیر از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب مانند وی چت (WeChat) و ویبو (Weibo) برای تبلیغات خود استفاده کرده‌اند.

این پیشرفت‌ها به موزه‌ها کمک کرده است تا به مخاطبان غیرقابل دسترس نظیر افراد جوان، مادران شاغل، معلولان یا افراد مسن دارای مشکلات حرکتی دسترسی پیدا کنند. با این وجود، هنوز نگرانی‌هایی در مورد دسترسی به پلتفرم‌های دیجیتال وجود دارد و ذی‌نفعان خواستار راه‌حل‌های عادلانه‌تری هستند.

مزایای فرمت‌های دیجیتال و مجازی موزه‌ها، از انعطاف پذیری آن‌ها گرفته تا اینکه صرفاً هزینه کمتری دارند، کاملاً واضح است. با این حال، تقاضای بالا برای تجربیات حضوری در موزه‌ها به وضوح نشان می‌دهد که مردم مشتاق بازگشت واقعی به موزه‌ها هستند. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که بگوییم پلتفرم‌های مجازی در همه دسته‌بندی‌های پیشنهادی موزه برتری ندارند، اما باید به آن‌ها به عنوان یک سرمایه گذاری در بازار رقابتی آینده نگریست.

در مورد صنعت موزه‌داری در دوران پسا کرونا باید گفت اگرچه این بیماری همه‌گیر، مشکلات زیادی را برای این صنعت به همراه داشته است، گزارش‌ها نشان می‌دهد که موزه‌ها به عنوان بخش قوی‌تر حوزه فرهنگی، عمدتاً با خلاقیت و نبوغ خود به دنیای واقعی باز خواهند گشت.