عضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی

عضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگیعضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس فرهنگستان هنر از عضویت این نهاد در شورای هنر خبر داد. به گفته وی این عضویت، باعث خواهد شد تا سیاست‌پردازی‌های فرهنگستان هنر از این پس ضمانت تصویب برای اجرا و سیاست‌گذاری داشته باشد.

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از ایسنا خبر عضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حالی اعلام می‌شود که رئیس جمهور آیین‌نامه اصلاحی شورای هنر را که در جلسه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، روز سه شنبه ـ ۱۵ شهریور ماه ـ برای اجرا ابلاغ کرد.

بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر، گفت: حضور ما در شورای هنر با بازنویسی آیین‌نامه اصلاحی شورای هنر، همزمان اتفاق افتاد و مکمل هم شدند. یکسری از بندهای این آیین‌نامه اصلاحی به ما مربوط می‌شود و خیلی هم خوب است چون رابطه ما با آنها یک رابطه طولی است. سیاست‌پردازی‌های ما در آنجا مطرح می‌شود و اگر در شورای هنر تصویب شود، اگر تا دو هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی روی آن معترض نباشد، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود و انگار در مجلس تصویب کرده‌ایم. این شرایط برای فرهنگستان، اتفاق خوبی است؛ چرا که جایی را پیدا کرده است که می‌تواند ایده‌ها و سیاست‌پردازی‌هایش را به آنجا برده و تصویب کند.

نامور مطلق ادامه داد: با توجه به اینکه نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات ما در فرهنگستان هنر نیازمند تصویب است، ما نمی‌توانیم در فرهنگستان ایده‌ها و نظراتمان را مصوب کنیم. ما در کشور دو نهاد قانون‌گذار داریم؛ یکی مجلس شورای اسلامی و دیگری شورای عالی انقلاب فرهنگی. اینکه یک هماهنگی بین ماموریت‌های ما و ماموریت‌های این شورا شکل بگیرد، خیلی مهم است؛ یعنی ما در اینجا (فرهنگستان هنر) سیاست‌پردازی می‌کنیم و می‌بریم آنجا سیاست‌گذاری می‌کنیم. اگر سیاستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، انگار در مجلس تصویب شده است.

وی تاکید کرد که: «فرهنگستان هنر کمتر رویدادمحور است. اینجا مکان متن و قانون سازی است و اینکه ضعف‌های قانون را در حوزه هنر به مسئولان گوشزد کند.»

او همچنین در این راستا اعلام کرد که طی یک سال گذشته ۵۰ پروژه پژوهشی با هدف الگوپردازی در فرهنگستان هنر انجام شده است.

مطلق یادآور شد، اواخر سال گذشته طرحی پژوهشی را به مجلس ارائه دادیم که در امتداد آن به ما قول اعتبارات خوبی را هم دادند. الان هم طرح‌های کلان را برای سازمان برنامه و بودجه می فرستیم.

رئیس فرهنگستان هنر در پایان گفت: نمی‌گویم به الگوی آرمانی رسیده‌ایم، اما این الگوی آرمانی که باعث شده شما خاطرات خوبی از فرهنگستان هنر داشته باشید، لزوما در حال حاضر همان کارهایی نیست که چند سال قبل انجام می‌شد.