کارگاه هم‌نویسی اشعار حکیم نظامی توسط استادان خوشنویسی در بیرجند برگزار شد

کارگاه هم‌نویسی اشعار حکیم نظامی توسط استادان خوشنویسی در بیرجند برگزار شدکارگاه هم‌نویسی اشعار حکیم نظامی توسط استادان خوشنویسی در بیرجند برگزار شد

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: با هدف بزرگداشت حکیم نظامی شاعر نامدار ایرانی، هم‌نویسی اساتید خوشنویسی این استان با موضوع اشعار حکیم نظامی در محل انجمن خوشنویسان بیرجند برگزار شد.

در این کارگاه ۱۰ تن از اساتید خوشنویسی خراسان جنوبی حضور داشتند و در راستای بزرگداشت حکیم نظامی، شاعر پارسی‌گوی قرن ششم به خلق اثر پرداختند.

محمود رمضانی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، گفت: با هدف نکوداشت حکیم نظامی شاعر نامدار ایرانی، پویش ملی نظامی‌خوانی در فضای مجازی برگزار می‌شود.

رمضانی عنوان کرد: به منظور بزرگداشت حکیم نظامی شاعر و داستان‌سرای نامدار ایرانی و با هدف معرفی آثار و سروده‌های حکیم نظامی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تولید محتوا، پویش مردمی نظامی‌خوانی تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه «نظامی‌خوانی در فضای مجازی» و «معرفی شخصیت حکیم نظامی در فضای مجازی» از جمله موضوعات این پویش است ادامه داد: علاقمندان می‌توانند از خوانش آثار حکیم نظامی توسط خود ویدیویی را ضبط کنند یا پادکستی تهیه کرده و از طریق مراجعه به سامانه پلتزار به نشانی اینترنتی https://platzaar.ir در این پویش شرکت کنند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که شرکت‌کنندگان تا ۲۱ اسفند برای ارسال آثار مهلت دارند گفت: رعایت قوانین، اصول و ارزش‌های فرهنگی کشور و ارسال صوت و ویدئو با اولویت استفاده در شبکه‌های اجتماعی از جمله شرایط تعیین شده برای ارسال آثار است.

وی اظهار داشت: ۵۰ جایزه نقدی یک میلیون تومانی به همراه یکی از کتب نفیس حکیم نظامی به ۵۰ برگزیده این پویش اعطا می‌شود.

۲۱ اسفند ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز بزرگداشت حکیم نظامی شاعر قرن ششم هجری ثبت شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفند امسال برای تاکید بیشتر بر ایرانی و پارسی‌سرا بودن این شاعر بزرگ به جای اختصاص یک روز، یک هفته در قالب بزرگداشتی به معرفی این شاعر بزرگ می‌پردازد.

همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی علاوه بر تهران، در برخی استان‌ها از جمله خراسان جنوبی نیز برنامه‌های متنوعی در راستای پاسداشت و معرفی ابعاد شخصیتی، ادبی و شعر این شاعر ایرانی برگزار می‌شود.

اثر معروف نظامی، خمسه یا پنج گنج است که در قلمرو داستان‌های غنایی امتیاز بسیار دارد و او را باید پیشوای این‌ گونه شعر در ادب فارسی دانست. خمسه یا پنج گنج نظامی شامل پنج مثنوی مخزن‌الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت‌پیکر و اسکندرنامه است.

آرامگاه نظامی گنجوی در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد و این شاعر پارسی‌گو بر شاعران پس از خود نیز تاثیرگذار بوده است.