کارگاه تخصصی عکس در حوزه هنری مازندران برگزار شد

کارگاه تخصصی عکس در حوزه هنری مازندران برگزار شدکارگاه تخصصی عکس در حوزه هنری مازندران برگزار شد

سیداحمد طاهرپور پیشکسوت هنرهای تصویری و عکس در کارگاه آموزشی عکاسی به تشریح چگونگی ثبت مولفه‌های زیست بوم پرداخت.

 به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی، عصر چهارشنبه ۱۵ تیرماه، سید احمد طاهرپور در نشستی ۵ ساعته و کارگاهی با حضور حدود ۴۰ عکاس از سراسر استان،  به عکاسی با موضوع زیست بوم پرداخت.

این پیشکسوت عرصه هنرهای تصویری با نمایش ده‌ها عکس از آثار خود و تجربه بیش از ۵ دهه فعالیت در این زمینه به بحث درباره اهمیت عکاسی با موضوع زیست بوم پرداخت.

وی با ابراز این نکته که فرهنگ یکی از مهمترین سازوکارهای موجود در هر جامعه‌ای است ادامه داد: آداب و سنن و حتی معماری هر منطقه در ساختار فرهنگی آن جایگاه ویژه‌ای داشته و این در ذهن تاریخ به جا خواهد ماند.

سید احمد طاهرپور افزود: یک عکاس با ثبت وقایع و رویدادها، دست ساخته‌ها و معماری یک منطقه خاص، نه تنها اقدام به ثبت موضوعات مختلف می‌کند بلکه می‌تواند به آیندگان در بازشناسی فرهنگی آن بوم و منطقه کمک شایانی کرده باشد.

این عکاس پیشکسوت با برشمردن برخی نمونه های عینی و زنده گفت: این گونه عکاسی علاوه بر اهمیت وجه هنری و یا خبری؛ از منظر علمی هم مهم خواهد بود چراکه در مطالعات جامعه شناختی یکی از مستدل‌ترین شاخصه‌ها عکس است که می‌تواند به عنوان یک سند کاربرد ارزنده‌ای داشته باشد.

مدرس کارگاه عکاسی‌ زیست بوم مازندران در ادامه درباره برخی موارد فنی عکاسی در بهبود روشهای عکاسی از پدیده‌های مرتبط با زیست بوم از جمله طبیعت، بوم، آداب و سنن، آیین ها، معماری و … با عکاسان حاضر گفتگو کرد.

در پایان این کارگاه انتقال تجربه حاضران به طرح نکات خود پرداختند و طاهر پور به سوالات عکاسان پاسخ گفت.

نشست یاد شده از سری برنامه‌های سند تحول و زیست بوم حوزه هنری مازندران بوده است که توسط خانه عکاسان این مرکز و با هدف آموزش عکاسی با زمینه‌های بوم و آیین، همچنین آداب و رسوم مناطق مازندران صورت گرفت.