امین وطنی شهمیرزادی، طراح پوستر رویداد ساری ۲۰۲۲

امین وطنی شهمیرزادی، طراح پوستر رویداد ساری ۲۰۲۲امین وطنی شهمیرزادی، طراح پوستر رویداد ساری ۲۰۲۲

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از روز رنگ؛ امسال سازمان اکو، شهر «ساری»، مرکز استان مازندران، را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو ۲۰۲۲ انتخاب کرد و در این راستا طراحی پوستر این رویداد به امیر وطنی شهمیرزادی سپرده شد.

سازمان همکاری اقتصادی بین‌المللی اکو با نام (Economic Cooperation Organization) و با نام اختصاری (ECO) نخستین ‌بار در سال  ۱۹۸۵ با همکاری سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان تاسیس شد. این سازمان، تلاش می‌کند تا راه‌های مختلفی را برای بهبود توسعه و تجارت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری میان کشورهای عضو آن فراهم کند. اکو سازمانی تحت قوانین سازمان ملل متحد است و اکنون ده عضو دارد. امسال سازمان اکو، شهر «ساری»، مرکز استان مازندران را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو ۲۰۲۲ انتخاب کردند.

در هویت بصری شهرها، معمولا جاذبه‌های گردشگری و تاریخچه‌ی شهر کمک بسیاری می‌کنند. امین هم از نمادهای مختلفی برای طراحی پوستر رویداد شهر ساری بهره برده‌است. از جمله؛ برج ساعت، مقبره امامزاده یحیی، دروازه بوستان ولایت، پل کابلی پارک ملل، میدان امام و همچنین سفال‌هایی که برای پوشش پشت‌بام خانه‌های واقع در محلات قدیمی شهر ساری به کار می‌رفته است. الهام‌گرفتن از میراث طبیعی همچون جنگل و دریا در استان مازندران و شهر ساری از دیگر مواردی است که در این پوستر می‌توان به آن اشاره‌کرد.

شهمیرزادی درباره المان‌های استفاده شده در این پوستر می‌گوید: انعکاس دریا و جاذبه‌های شهر ساری با استفاده از فرم نیم‌‌دایره در بین خطوط به کار رفته و تمام طراحی‌ هویت بصری و پوستر، بر اساس همین فرم منحنی و نیم‌دایره تعریف شده است.

وی در ا دامه می‌گوید: بناهای تاریخی و مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی همگی نماد امروزی شهر ساری و جزئی از تاریخ آن محسوب می‌شوند. در کنار این المان‌های تاریخی، مهم‌ترین‌ المانی که شهر ساری با آن شناخته شده ‌است، دریا و جنگل است که جغرافیای طبیعی آن را تشکیل می‌دهد. امواج دریا و آسمان پاک و بدون آلودگی با استفاده از ریتم و تکرار نیم‌دایره‌ها در پوستر آورده شده‌ا است.

امین وطنی همچنین برای طراحی این پروژه، معماری شاخص استان مازندران، انواع گونه‌های درختان و پوشش گیاهی و همچنین نقوش سفالینه‌های قرون گذشته را مورد بررسی و مطالعه قرار داده ‌است.

امین وطنی شهمیرزادی متولد سال ۱۳۶۱ در ساری است. امین وطنی دارای مدرک فوق دیپلم گرافیک از دانشکده فنی و حرفه‌ای شماره ۲ ساری ، - لیسانس گرافیک از دانشگاه فنی انقلاب اسلامی تهران و  فوق لیسانس گرافیک از دانشگاه شاهد تهران است. حضور در چند جشواره طراحی پوستر ایرانی از افتخارات امین وطنی است.

اتودهای اولیه پوستر رویداد ساری ۲۰۲۲

 

 

 

استفاده از فرم منحنی و نیم‌دایره برای نشان‌دادن دریا و آسمان پاک شهر ساری

 

اتود اولیه بج سینه رویداد ساری ۲۰۲۲

 

بج سینه رویداد ساری ۲۰۲۲