واگویه چی‌چکاهای هرمزگان در نقاشی‌های عیسی جنگانی

واگویه چی‌چکاهای هرمزگان در نقاشی‌های عیسی جنگانیواگویه چی‌چکاهای هرمزگان در نقاشی‌های عیسی جنگانی

 عیسی جنگانی، هنرمند خودآموخته هرمزگانی، حدود چهل سال است نقاشی می‌کشد و نیز سال‌هاست که در هرمزگان نقاشی تدریس می‌کند.آثار او در نمایشگاه‌های بسیاری در سطح داخلی و خارجی به نمایش درآمده است.

جنگانی درباره مجموعه آثار جدیدش می‌گوید: «حدود ۵ سال پیش کار روی این آثار را آغاز کردم. عنوان این  مجموعه را "چغ" گذاشتم به معنای جوانه زدن؛ و بیشترین تمرکز این مجموعه بر داستان‌هایی است که در قدیم از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های هرمزگانی روایت می‌شد.»

او اضافه می‌کند: «این داستان‌ها که به آن‌ها "چی‌چکا" می‌گویند؛ روایتگر فرشته‌ای است که به دنیا می‌آید و بعد با قایق سفید از دریا بیرون آمده و وارد افسانه‌های هرمزگان می‌شود. من این داستان‌ها را به سبک سورئال به تصویر کشیدم و اسطوره‌ها و نماد‌های هرمزگان را در دل آن قرار دادم. در این آثار فرشته نزدیک پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و هنرمندان و مشاهیر ما نشسته و با آنان صحبت می‌کند و روایت‌هایشان در تابلوها نقش می‌بندد.»

جنگانی ادامه می‌دهد:«در طول سال‌های فعالیت خود شیوه‌های کاری متفاوت را آزمودم و این مجموعه برآیند چهل سال کار من است که همه تجربیاتم در آن نمایان شده است. کاراکتر‌ها با سادگی و آشناسازی در این مجموعه دیده می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود هم افراد متخصص و هم عامه مردم بتوانند با کار‌ها ارتباط برقرار کنند.»

جنگانی با اشاره به اینکه تعدادی از مشاهیر حوزه ادبیات و موسیقی را در این آثار به تصویر کشیده است، می‌گوید: «بیشتر افرادی که در این تابلو‌ها به تصویر کشیدم دوستان چندین ساله من هستند، اما قصد دارم در مجموعه‌های بعدی این دایره را گسترده‌تر کنم و به هنرمندان و افراد سرشناس سایر شهر‌های استان نیز بپردازم. این مجموعه ادامه خواهد داشت و قصد دارم بخش دوم آن را شروع کنم که به بزرگان حوزه تجسمی استان هرمزگان می‌پردازد.»

جنگانی در پایان عنوان می‌کند: «هدف من این است که این مجموعه به صورت مدون ادامه پیدا کند تا در نهایت بتوان در هرمزگان یک موزه تجسمی از آن‌ها شکل داد. ما در هرمزگان هیچ منبع تصویری یا موزه‌ای که به آن مراجعه کنیم و تصویرسازی‌های گذشتگان را ببینیم نداریم، اما‌ امیدوارم این اتفاق رخ دهد. همچنین باید از هنرجویانم و همه کسانی که در این راه به من کمک کردند تشکر کنم.»