مصاحبه با کارگردان انیمیشن مرد خشمگین

مصاحبه با کارگردان انیمیشن مرد خشمگینمصاحبه با کارگردان انیمیشن مرد خشمگین
  • فیلم Sinna mann ساخته آنیتا کیلی Anita Killis یکی از آثار برجسته جشنواره فیلم کوتاه سال2009 بود این مصاحبه با او در مورد فیلم و همچنین در مورد موضوعی که فیلم به آن پرداخته، یعنی خشونت خانگی است.

 کیلی در دانشکده هنر و صنایع دستی در اسلو و کالج دانشگاهی در ولدا تحصیل کرده است. او چندین سال در سمت‌های مختلف در حوزه فیلم‌های انیمیشن کار کرده است و در سال 1995 استودیوی خود را در Dovre به نام Trollfilm AS تأسیس کرد. ساخت فیلم مرد خشمگین شش سال طول کشید و اثر او نامزد دریافت جایزه آماندا برای بهترین فیلم کوتاه شده است.

 

مرد خشمگین داستانی قوی و ارزشمند در مورد پسر کوچکی به نام بوج  است، او در خانه ای  زندگی می‌کند که پدرش پیاپی بین"مهربان" و پشیمان بودن، تا هیولایی که مبلمان را می شکند و او را کتک می‌زند، با خود و احساساتش مبارزه می‌کند. مادر سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند از پسر محافظت کند، اما به شدت شکست می‌خورد. او سعی می‌کند مشکلات را حل کند، اما  تلاش‌های او همواره با درماندگی و ناامیدی است. بوج در نگرانی از اینکه روزی مادرش کشته شود، موفق می شود راز  خانواده‌اش را  فاش کند. در نهایت خانواده او برای حل این مساله کمک می‌گیرند و پدر باید برای بهبود،درمان، شناختن و اهلی کردن مرد خشمگین درونش به خانه درمان برود. بوج می‌تواند با پدرش در Slottsparken ملاقات کند و بدون مرد عصبانی در خانه‌شان با خیال راحت زندگی کند.

مشکل پنهان در خانه

کتابی از نویسنده گرو داهل Gro Dahle و تصویرگر سوین نیهوس Svein Nyhus پایه ساخت این فیلم است.

 - در زمستان 2003، با گرو داهل و سوین نیهوس تماس گرفتم تا بپرسم آیا می‌توانم از کتاب اسنیل برای ساخت انیمیشن  اقتباس کنم. من از طرفداران پر و پا قرص کتاب‌های این زوج هستم، هم به دلیل متن‌های قوی و بی باک گرو در مورد موضوعات جذاب، و هم به دلیل تصاویر فوق العاده Svein. بعد از آن متوجه شدم که شرکت سازنده میکروفیلم AS چند روز قبل از من تماس گرفته بود و همین درخواست را داده بود. اما گرو به من گفت که او در حال نوشتن یک کتاب جدید است، و اینگونه بود که من متن کتاب مرد خشمگین را حتی قبل از انتشار کتاب در پاییز 2003 خواندم و بلافاصله علاقه مند شدم. چند سالی بود که به دنبال داستان جدیدی برای گفتن بودم، بعد از اینکه فیلم تورنهککن را در سال 2001 به پایان رساندم که درباره کودکان و جنگ است(Tornehecken به چندین زبان ترجمه شد، و تا حدودی از جمله در مناطق مستعد جنگ برای ایجاد صلح و آشتی استفاده شد.)  این کار آنقدر لذت بخش بود که تصمیم گرفتم فیلم‌هایی بسازم که باعث تغییر رویه و تاثیر بر زندگی افرادی باشد که شرایط سختی دارند.

گرو و سوین کاملاً به من اختیار دادند و از آنجایی که قبل از انتشار کتاب "سینا مان" کار روی فیلم را شروع کردم، چندین چهره و عناصر دیگر را از تصاویر قبلی سوین پیدا کردم. به خصوص از کتاب دنیا گوشه ندارد.هدف کیلی ساخت فیلمی احساسی درباره مشکلی بسیار سخت و پنهان یعنی خشونت خانگی بود.

کودکان اغلب خود را در یک دوراهی بین سختی و وفاداری می یابند. با وجود اینکه پدرش او را کتک می‌زند، بوج در اعماق وجود پدرش را دوست دارد و از  نبودن او هم می‌ترسد. در ابتدای فیلم (و کتاب) بوژ فکر می‌کند: «یک روز ممکن است مثل بابا باشم...». و این یک نکته مهم است؛ خشونت باعث خشونت می‌شود باور اینکه همه چیز در نهایت بدون کمک گرفتن در زندگی درست می شود، یک دروغ است. اغلب اوقات، مادر و فرزند در خانه در مرکز بحران قرار می‌گیرند، گاهی اوقات فرزندان از خانه می‌روند و باید در ترس از پیدا کردن پدرشان زندگی کنند. بوج سوزن سوزن راه می‌رود و می‌ترسد پدرش را اذیت کند. وقتی پدر خسته است، پسر دائماً از اشتباه کردن و بدشانسی آوردن، ،می‌ترسد. کودکانی که اینگونه زندگی می‌کنند بیشتر مستعد سردرد و معده درد، مشکلات عصبی، مشکلات خواب، مشکلات تمرکز، مشکلات رفتاری و غیره هستند. بسیاری هستند که برای سرپوش گذاشتن بر خشونت پنهان، دروغ می‌گویند. بسیاری از آنها زیاد از خانه دور می‌مانند، و شاید به افرادی مجرم یا معتاد به مواد مخدر تبدیل شوند.

اما با وجود اینکه پدر در فیلم مشکلات عمده‌ای دارد، ما می‌فهمیم که از داشتن خانواده خود بسیار خوشحال است. پشیمان می شود و سعی می‌کند جبران کند. اما او برای دیدن عواقب رفتارش به کمک نیاز دارد. متأسفانه، بسیاری از بیماران بسیار خودخواه هستند و بیشتر از بقیه نگران خودشان هستند.خیلی‌ها نمی بینند که بچه ها از دیدن کتک خوردن مادرشان رنج می‌برند. تحقیقات انجام شده توسط Per Isdal در Alternativ til Vold نشان می‌دهد که کودکانی که شاهد خشونت هستند، اغلب بیشتر از کسانی که خود مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، آسیب می بینند. بستری شدن، به عنوان راه درمان از این شرایط، برای خیلی‌ها ترسناک است. اما اکثریت قریب به اتفاق به دلیل شایعات و به دلیل اینکه مردم به آنها پشت می کنند،  از بستری شدن می‌ترسند. بنابراین، بسیاری افراد خشمگین موفق می شوند یک زندگی نسبتاً عادی "خارج از خانه" داشته باشند و اجازه دهند ناامیدی آنها ،آزادانه در چهار دیوار خانه جریان یابد.

کیلی می‌گوید که وقتی در سال 2003 درخواست‌هایی برای تأمین مالی فیلم نوشت، خشونت خانگی تقریباً موضوع مهمی نبود اما کیلی فکر می‌کند که از آن زمان تاکنون اتفاقات زیادی افتاده است. جهان اطراف به طور فزاینده ای از دامنه رشد آن آگاه شده است.

 

- من خودم دائماً با مشاور خانواده Øivind Ascjhem در Alternativ til Vold در تماس بودم تا از کیفیت محتوا همانطور که در واقعیت است اطمینان حاصل کنم. بسیاری از فیلم‌ها برای استفاده در زمینه‌های مختلف بهداشتی ساخته می‌شوند، از جمله فیلم‌هایی که هدفشان تصویربرداری از کودکانی است که با خشونت خانگی زندگی می‌کنند. اما بسیاری از این فیلم ها را فقط افرادی می‌بینند که با این مشکل در محیط کارشان برخورد دارند. امیدوارم سینا مان مورد استفاده حرفه ای‌ها قرار بگیرد و در بسیاری از جشنواره ها نمایش داده شود تا به دست افرادی برسد که آمادگی رویارویی با این موضوع را ندارند.

 تکنیک mutiplane

او از یک تکنیک انیمیشن نسبتاً پیشرفته برای ساخت Sinna Mann استفاده کرده است: تکنیک multi plane.

تکنیک مولتی پلین، میزی است که از یک یا چند صفحه شیشه‌ای تشکیل شده است که  طبقات روی هم قرار می‌گیرند و دوربینی که بالای آن به سمت پایین ثابت می‌شود. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که اشیاء را در ارتفاع های مختلف روی صفحات شیشه ای قرار دهید و در نتیجه توهم عمق ایجاد می کند.

 در فناوری Multiplane  می توان هر طبقه را به طور جداگانه کج کرد و جا به جا کرد. داشتن حداقل فاصله 20 سانتی متری بین صفحات شیشه‌ای یک مزیت است تا بتوان با دستان خود به آن ها دست پیدا کرد و اجسام و اشیاء را متحرکرا حرکت داد. بسته به پیچیدگی صحنه یا عمق مورد نظر در تصویر، 3 تا 12 صفحه شیشه ای وجود دارد. دوربین یا روی سقف ثابت می‌شود یا روی یک پایه جداگانه و لنز به سمت پایین است. این یک مزیت است که دوربین را می توان به صورت دستی بالا و پایین برد. این تکنیک همراه با برش (قطعات قابل انیمیت که برای هر تصویر جابه‌جا می‌شوند) جلوه عمق و فرصت‌هایی برای انتخاب دقیق مواد می‌دهد. دیزنی تقریباً از زمان شروع خود از رویکرد چند صفحه‌نمایش استفاده کرده است.

سبک فیلم را چگونه توصیف می کنید؟

- «مویی» اولین چیزی است که به آن فکر می‌کنم، اما احتمالاً اشتباه است. این استایل ترکیبی از تصویرسازی های Svein Nyhus با سبک من است که بیشتر به هم ریخته و بعد پیدا کرده است. من از همه چیزهایی که در این سال ها جمع آوری کرده‌ام استفاده می‌کنم. حالا من هم آنقدر بزرگ شده‌ام ،که جرأت کنم در هنگام نیاز تصاویر را با کمی زرق و برق و پولک پولک تزئین کنم.دربین وسایل من پارچه های عجیب و غریب، بسیاری از انواع مختلف کاغذ، از جمله کاغذ بسته بندی Noa Noa، رنگ پنجره، پلاستیک و ابریشم وجود دارد. اما در غالب این کار، فیگورها و پس‌زمینه‌ها با اکریلیک روی مقوای گرم بالا نقاشی شده و با تکه‌های کوچک مس به یکدیگر متصل شده‌اند. 

ساخت سینا مان شش سال طول کشید، اما کیلی فکر نمی‌کند که زمان زیادی باشد.

- من بیست و پنج ماه را صرف فیلمبرداری کردم، یعنی تولید خود انیمیشن در مجموع، شش سال به طول انجامید و ممکن است زمان زیادی به نظر برسد.

من در همان دوره فرزندان سوم و چهارمم را داشتم و شوهرم کاملاً موافق نبود که مادر خانواده کار کند. اما ما در دوور مهدکودک های خوبی داریم که خیلی زود از بچه ها نگهداری کرده اند. Trollfilm AS یک شرکت تک نفره است. به استثنای چهار ماه با انیماتور Triin Sarapiik از تالین، و 8 ماه با زوجی که از NAV در اینجا مستقر شده‌اند، تمام نقش‌های تولید فیلم را خودم تا پس از تولید به عهده داشتم. ومنظورم این است که با توجه به این تعداد نیروی کار برای انیمیشن این زمان زیاد نیست.

کیلی یک فرد با سابقه در محیط انیمیشن نروژ است.انیمیشن نروژ چه تغییراتی کرده است؟

- قبل از این تعداد افراد بیشتری بودند که مستقیماً زیر یک دوربین 35 میلی متری و با کارتون های کلاسیک کار می‌کردند، علاوه بر این تعداد ما خیلی زیاد نبود، آن زمان همه همه را می‌شناختند. فکر می‌کنم دیگر اینطور نیست.من بیش از 40 سال دارم و در Dovre زندگی می‌کنم و به روش کلاسیک کار می‌کنم. چیزهای جدید زیادی در انیمیشن کامپیوتری وجود دارد و این احتمالاً بزرگترین تغییر است. اکنون اکثر مردم این را مسلم می‌دانند که من با کامپیوتر کار کنم. اما من این کار را نمی‌کنم، زیرا متأسفانه تقریباً هیچ چیز در مورد تکنولوژی نمی‌دانم. و این  مساله در واقع من را آزار می‌دهد. احتمالاً دلیلی وجود دارد که مثلاً وب سایت من از سال 2003 بدون آبدیت بوده‌است. من سعی خودم را خواهم کرد کاری در مورد آن انجام دهم.

- در سال های اخیر واقعاً وقت نداشتم اینقدر دلتنگ شوم. شوهرم چهار مزرعه را در اینجا در Dovre اداره می‌کند، همه با حیوانات، و این کار را برای من دشوار می‌کند که به آنجا بروم، زیرا ما همچنین چهار فرزند زیر 12 سال داریم. اما قبلاً من دائماً در دوره‌هایی بودم که توسط مرکز مطالعات در Filmens برگزار می‌شد و البته درخانه، و این هم عالی و هم مهم بود. بسیاری از ما که در زمینه انیمیشن کار می کنیم در این سمینارها با هم آشنا شدیم. امیدوارم دوباره زمان بیشتری برای آن وجود داشته باشد. در مورد طرح‌های حمایتی از فیلم‌های انیمیشن، البته فکر می‌کنم اگر طرح‌های حمایتی جداگانه برای فیلم‌های انیمیشن وجود داشت، خوب بود.

 انیمیشن زیبای مرد خشمگین را می توانید در اینجا ببینید.

 منبع