همکاری مشترک فرهنگی میان دانشگاه‌های هنر ایران و صربستان

همکاری مشترک فرهنگی میان دانشگاه‌های هنر ایران و صربستانهمکاری مشترک فرهنگی میان دانشگاه‌های هنر ایران و صربستان

در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با رئیس دانشگاه هنر بلگراد بر توسعه همکاری میان دانشگاه‌های هنر ایران و صربستان تاکید شد.

به گزارش مجله هنر به نقل از ایسنا، رشید حسن‌پور سفیر جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برابر ۷ آوریل ۲۰۲۲ با پروفسور ماریانا نیکولیچ Marjana Nikolic رئیس دانشگاه هنر بلگراد، معاون و روسای دانشکده‌های موسیقی، هنرهای کاربردی، هنرهای ترسیمی و هنرهای دراماتیک دیدار کرد. در این دیدار امیر پورپزشک رایزن فرهنگی و عطایی مسئول روابط دوجانبه سفارت نیز حضور داشتند.

رئیس دانشگاه بلگراد در ابتدای این دیدار با اشاره به حضورش در برنامه جشن نوروز و کنسرت موسیقی ایرانی گفت: برنامه هنری بسیار خوبی بود و فرصتی شد که با فرهنگ و هنر ایرانی بیشتر آشنا شوم.

او اضافه کرد: دانشگاه ما کوچک اما منحصربه‌فرد است. این دانشگاه که امسال شصت‌وپنجمین سال تاسیس آن است تنها دانشگاه هنر مستقل در منطقه بالکان است و از ادغام چهار دانشکده موسیقی، هنرهای ترسیمی، هنرهای کاربردی و هنرهای دراماتیک که من استاد تمام آن هستم تشکیل شده‌است.  همچنین بخش‌های بین‌رشته‌ای مانند زبان انگلیسی، سیاست فرهنگی و مدیریت فرهنگی هم در دانشگاه وجود دارد.

حسن‌پور سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه هنر و  تبریک برگزاری انتخابات سراسری صربستان و انتخاب مجدد آقای وچیچ ابراز امیدواری کرد در دوره جدید شاهد تحولات خوبی در روابط دو کشور باشیم و گفت: شرکت شما در مراسم جشن نوروز برای ما افتخار بزرگی بود به‌همین‌دلیل، تصمیم گرفتیم با شما دیدار داشته‌باشیم. برگزاری برنامه‌های نوروز و کنسرت موسیقی در شهرهای نووی‌ساد، بلگراد و نیش دستاورد بسیار بزرگی بود که ضمن نشان دادن عمق و غنای فرهنگ و هنر ایران علاقه‌مندی و تمایل مردم فرهنگ‌دوست صربستان به هنر ایران را نشان داد. از این رو عزم ما برای تقویت همکاری‌ها از جمله در حوزه فرهنگ و هنر جزم می‌شود. ما برای این حوزه اهمیت اساسی و زیربنایی قائلیم و در چندماه اخیر نیز حضور قوی و توانمند رایزنی فرهنگی سفارت این موضوع را به‌خوبی نشان داده‌است.

در ادامه این نشست رئیس دانشگاه هنر اظهار کرد: نقاط اشتراک و تماس زیادی بین دو کشور وجود دارد. ما آمادگی پذیرش ارزش‌ها و ایده‌های جدید و نوآوری را داریم. اخیراً رشته‌های جدید دیپلماسی فرهنگی و کارشناسی‌ارشد هنر در بازی‌های کامپیوتری را راه‌اندازی کردیم. فرهنگ و هنر پل ارتباطی بسیار خوبی برای اجتناب از درگیری و اختلاف است.

او گفت: همکاری‌هایی میان این دانشگاه با ایران وجود داشته‌است. برای مثال دانشکده هنرهای دراماتیک در بخش تئاتر دانشجویی میزبان گروه تئاتر از ایران بود و ما امکان آشنایی با یکی از مسئولان هنرهای دراماتیک ایران را پیدا کردیم. همکاری دیگر در زمینه فیلم بوده‌است که دانشجویان صرب در جشنواره فیلم ایران شرکت کرده‌اند.

در ادامه نشست حسن‌پور سفیر ایران گفت: برای تقویت مناسبات و استمرار و پایدار شدن روابط، همکاری‌های پراکنده باید در یک چارچوب مشخص سازماندهی و برنامه‌ریزی شود. لذا تنظیم یک یادداشت تفاهم اقدام ضروری به‌شمار می‌رود و به موازات آن همکاری‌های مشترک را نیز ادامه دهیم.

در این نشست امیر پورپزشک رایزن فرهنگی ایران گفت: دو کشور ایران و صربستان با برخورداری از تاریخ و فرهنگ کهن نقش قابل‌توجهی در تولید هنر داشته‌اند و ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه روابط در این بخش وجود دارد. دو دانشگاه هنر در ایران و بلگراد با اهداف و ساختار مشابهی که دارند از جمله این ظرفیت‌ها برای توسعه همکاری هستند.

او اضافه کرد: وجود شخصیت‌های علمی و هنری در این دانشگاه و مراکز علمی ایران که در زمینه‌های مشترکی تخصص و مطالعه دارند، فرصتی بالقوه برای ارتباط و تبادل نظر و همکاری را به‌وجود می‌آورد. برای مثال مطالعات و تحقیقات و آثار علمی شما در زمینه اخلاق رسانه‌ای، آینده فضای رسانه‌ای، بازنمایی هویت ملی و فرهنگی، رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش و... در ایران نیز بسیار مورد توجه هستند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: هنر نزد ایرانیان از دوران کهن جایگاه و اهمیت ویژه‌ای داشته‌است هم در بخش مادی و ملموس که مثلا در نقش‌برجسته‌های پرسپولیس برای جهانیان شناخته‌شده‌ است و هم در اندیشه و جهان‌بینی ایرانیان. فردوسی بزرگ‌ترین شاعر ملی و احیاکننده زبان و هویت ملی در شاهنامه که شاهکاری جهانی‌ست در هزار سال پیش، بیش از ۳۵۰ بار واژه هنر را در ۳۳۷ بیت شعر به‌کار برده اما مهم‌تر از آن، جایگاه و مفهوم هنر در جهان‌بینی و اندیشه ایرانی‌ست که انسان را گوهر و حقیقت آفرینش می‌بیند و معتقد است که گوهر انسان تنها با هنر فعلیت می‌یابد و داشتن گوهر و جوهره خوب به‌تنهایی کارساز نیست. به‌همین دلیل فردوسی معتقد است هنر برتر از گوهر آمد پدید.

او با معرفی دانشگاه هنر ایران و ظرفیت‌های آن به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه علمی و هنری کشور که از ادغام پنج دانشگاه و دانشکده و مرکز هنری تاسیس شده‌است، مهم‌ترین زمینه‌های همکاری را برگزاری وبینارهای مسئله‌محور و تبادل تجربیات، انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه هنر ایران، برگزاری کارگاه‌های هنری و حضور در رویدادهای هنری دو کشور برشمرد.