گرامیداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با برگزاری نمایشگاه‌های «فارسی‌تور» و «خم گیسو»

گرامیداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با برگزاری نمایشگاه‌های «فارسی‌تور» و «خم گیسو»گرامیداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با برگزاری نمایشگاه‌های «فارسی‌تور» و «خم گیسو»

گرامیداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با افتتاح نمایشگاه‌های «فارسی‌تور»، «خم گیسو» و سخنرانی زبان‌پژوهان در حوزۀ هنری

یکصدوهفتادمین شب شعر طنز «در حلقۀ رندان»، ویژۀ بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، با حضور یوسفعلی میرشکاک، ناصر فیض، اسماعیل امینی و جمعی از طنزپردازان و با اجرای شهرام شکیبا در حوزه هنری برگزار شد. دکتر فاطمه عظیمی‌فرد و مهدی صالحی از فارسی‌پژوهان و از اعضای شورای راهبردی دفتر پاسداشت زبان فارسی هم بخش دیگری از این رویداد بود.
مهدی صالحی، از اعضای شورای راهبردی دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزۀ هنری و دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی، از برگزاری نمایشگاه «خم گیسو» آثار خوشنویسی استاد صفر نورزاد و نمایشگاه «فارسی‌تور» (فارسی‌ + کاریکاتور) آثار علی پاک‌نهاد به‌ عنوان ویژه‌برنامه‌های دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری خبر داد و افزود: قطعه‌ای موسیقی هم با عنوان «وطن فارسی» با همکاری مرکز موسیقی حوزۀ هنری ساخته شده که امروز رونمایی و به‌زودی از صداوسیما نیز پخش خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: دفتر پاسداشت زبان فارسی شورایی راهبردی دارد به ریاست استاد ناصر فیض و با حضور و همراهی دکتر رضامراد صحرایی، زبان‌شناس و استاد دانشگاه، خانم دکتر فاطمه عظیمی‌فرد، زبان‌شناس و استاد دانشگاه، استاد علیمحمد مؤدب ادیب و شاعر.
فاطمه عظیمی‌فرد، از اعضای شورای راهبردی دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، با اشاره به مصوب‌شدن 25 اردیبهشت به‌ عنوان روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال 1377و اضافه‌شدن روز پاسداشت زبان فارسی بعد از چند سال و به پیشنهاد بنیاد سعدی، دربارۀ پیچیده‌شدن مسائل زبان فارسی در دنیای امروز گفت: زبان‌شناسی در حل بسیاری از این مسائل به ما کمک می‌کند. بحث‌های نشانه‌شناسی، روان‌شناسی و علوم‌شناختی ده‌سالی است که در کشور ما رونق گرفته و طرح این مباحث می‌تواند ابزار ما در حل آن مسائل پیچیده باشند.
پس از پایان مراسم «در حلقه رندان»، هنرمندان و مهمانان حاضر در برنامه، برای افتتاح و بازدید از نمایشگاه فارسی‌تور در گالری خانه عکاسان حضور یافتند. یوسفعلی میرشکاک، شاعر و شاهنامه‌پژوه، ناصر فیض، مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزۀ هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز تجسمی حوزۀ هنری، شهرام شکیبا و اسماعیل امینی ازجمله هنرمندان حاضر در این برنامه بودند.
گفتنی است نمایشگاه «فارسی‌تور» ۳۱ فروردین برپا خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آن به حوزۀ هنری به نشانی انتهای غربی خیابان سمیه، نرسیده به حافظ مراجعه کنند.