استاد رضا مشعشعی: در حاشیه نمایشگاه خوشنویسی «خم گیسو»

استاد رضا مشعشعی: در حاشیه نمایشگاه خوشنویسی «خم گیسو»استاد رضا مشعشعی: در حاشیه نمایشگاه خوشنویسی «خم گیسو»

استاد رضا مشعشعی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولان مربوطه درخواست کرد توجه بیشتری به هنرهای سنتی داشته باشند تا این هنرهای بیش از پیش به اقشار مختلف جامعه معرفی شوند.

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی؛ رضا مشعشعی استاد خط در حاشیه نمایشگاه «خم گیسو» گفت: ما مدتی پس از ورود اسلام به ایران خطوط شکسته و نستعلیق را ایرانیزه کردیم زیرا به حکم شرع و دین مبین اسلام صورتگری و نقاشی به گونه‌ای تحریم شده بودند و ناگزیز هنرمند همه ذوق و علاقه‌اش را به کار در حوزه خوشنویسی اختصاص داد در نتیجه ما خطوط استادانی چون میرعلی و میرعماد را می‌بینیم.

او افزود: مرحوم درویش عبدالمجید طالقانی و مرحوم میرعماد از اساتید بزرگ خطوط ایرانی به حساب می‌آیند. آنها خطوط پیشنیانشان را بررسی کرده و خط را برای ما قانونمند کردند. افرادی را که دارای《توهم دانا پنداری》هستند و ادعا دارند از مرحوم درویش و میراث‌دارانش عبور کرده‌اند همینجا مردود اعلام می‌کنم. امروزه شکسته‌نویسان ما به دو گروه تقسیم شده‌اند. من وقتی که وارد انجمن خوشنویسان شدم متوجه شدم که عده‌ای به فکر این هستند با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از تریبون‌های مختلف معرفی شوند و در نهایت آثارشان را بفروشند. این افراد در واقع عاشقی نمی‌کردند، عاقلی می‌کردند. همان زمان فهمیدم یک جای کار می‌لنگد، بنابراین پس از مدتی به توصیه برخی از دوستان یک کار آکادمیک انجام دادم.

این استاد خوشنویسی بیان کرد: نتیجه آن تلاش‌ها در کار خوشنویسانی چون صفر نورزاد دیده می‌شود.

مشعشعی از کم‌ توجهی گالری‌داران به هنرهایی چون مینیاتور و خوشنویسی انتقاد کرد و گفت: روزی از یک دوست که در وزارت فرهنگ کار می‌کرد پرسیدم مجوز چند گالری برای کشورمان صادر شده است. او گفت تا به امروز ۴۰۰ گالری مجوز تأسیس گرفته‌اند. امروزه اکثر این گالری‌ها به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده‌اند اما زمانی هم که در اوج فعالیت بودند بیشتر زمانشان را به نمایش آثار هنری مدرنیته و پست مدرن اختصاص می‌دادند و به سختی زمانی اندک را مختص به نمایش آثار خوشنویسان می‌کردند. من در اینجا از وزیر و سایر مسئولان مربوطه خواهش می‌کنم توجه بیشتری به هنرهای سنتی بکنند. از هنرمندانی چون نورزاد نیز درخواست دارم نمایشگاه‌هایی از آثارشان برگزار کنند.