کرونا شکل برخورد ذهنی عکاسان را با جهان اطرافشان به لحاظ بصری تغییر داد

کرونا شکل برخورد ذهنی عکاسان را با جهان اطرافشان به لحاظ بصری تغییر دادکرونا شکل برخورد ذهنی عکاسان را با جهان اطرافشان به لحاظ بصری تغییر داد

سیف‌الله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال، درباره عملکرد عکاسان خبری و مستند اجتماعی می‌گوید: در دو سه سال اخیر، متأسفانه فعالیت عکاسان خبری و مستند اجتماعی به علت اینکه یا باید با هزینه شخصی و یا با حمایت رسانه و آژانسی که در آن فعال هستند مجموعه‌های عکس را کار کنند کم شده است. با توجه به اینکه این مهم نسبت به گذشته کمتر اتفاق می‌افتد بنابراین، به ندرت شاهد این هستیم که عکاسان به دنبال یک سوژه مستند اجتماعی در استان یا کشوری دیگر بروند. همین امر سبب شده تا فعالیت جدی در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های چاپی کمرنگ شود که تبعاتش در تصویر سال هم نمود پیدا می‌کند. هرچند که در دوره اخیر سعی کردیم همچون دوره‌های گذشته موارد مهم تصویر در عرصه خبری را از دست ندهیم. با این حال عمده کارهای مستند اجتماعی در نوزدهمین دوره جشن تصویر سال به عکاسان محلی یا نوپا تعلق داشتند.

این هنرمند عکاس و مستندساز در راستای تأثیر کاهش فعالیت جدی عکاسی خبری و مستند اجتماعی بر جشن تصویر سال بیان می‌کند: با وجود این امر در دوره نوزدهم در بخش عکس‌های موبایلی بالغ بر ده‌ها هزار عکس ارسال شد و ما به اجبار دو اتاق از اتاق‌های گالری نامی را در اختیار ۴۰۰ فریم از عکس‌های موبایلی قرار دهیم.

صمدیان در مورد چگونگی تاثیر کلی کرونا می‌گوید: فضای مجازی در کنار اثرات مثبت و منفی که برای بشر داشته است، فضای ارائه سریع‌تری را در دسترس انسان‌ها قرار داده است؛ یعنی اگر در خانه بودید، امکان بیرون رفتن نداشته و یا در قرنطینه بودید، می‌توانستید عکاسی کنید و سریع آن را نمایش دهید. ولی در ارائه عمومی‌تر با محدودیت‌هایی مواجه بودیم؛ به لحاظ ورود تماشاچی به سالن و رعایت پروتکل‌ها. با این حال در این مدت کوتاه نیامدیم و حداکثر تلاش خود را کردیم که گالری‌هایمان را حتی با اعمال محدودیت باز نگه داریم. کرونا شکل برخورد ذهنی عکاسان را با جهان اطرافشان به لحاظ بصری تغییر داد و به طور کلی بر جهان‌بینی عکاسان، فیلم‌سازان و کاریکاتوریست‌ها تأثیر قطعی داشته است. کرونا موجب شد که در برخورد عاطفی با موضوعات اطرافمان و حتی تصویر همه چیز خیلی تغییر کند؛ این تغییر برای من هم در مقام هنرمند بود و هم در مقام برگزارکننده جشن تصویر سال.

از صمدیان درباره برنامه‌های بیستمین سال جشن تصویر سال می‌گوید: برای بیست سالگی جشن تصویر سال برنامه‌های بسیار ویژه‌ای خواهیم داشت که در نوع خودش برای فرهنگ تصویری ایران بی‌نظیر خواهد بود. در دوره آینده همزمان با خانه هنرمندان فضاهای دیگری را به انعکاس نمایشگاهی چکیده‌ای از ۲۰ سال گذشته ایران در عرصه‌های مختلف عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، پوستر و فیلم اختصاص خواهیم داد. همچنین ارائه و فراخوان ما در تصویر سال تفاوت چشمگیری خواهد داشت که به موقع اعلام خواهیم کرد.

او بیان می‌کند که در آستانه بیستمین دوره جشنواره فیلم تصویر، در نظر دارند اولین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم خود را تحت عنوان "سینمای تک نفره" (مولف) برگزار کنند و اضافه کرد: «جشنواره فیلم تصویر افتخار دارد از امسال بخش بین‌المللی خود را برای نمایش این گروه از فیلم‌ها اختصاص دهد و جایزه‌ای تحت عنوان "جایزه عباس کیارستمی" به فیلم‌سازان برگزیده در بخش‌های داستانی و مستند اهدا کند.»

او ادامه می‌دهد: امسال یک جایزه برای بخش هنر جدید که شامل فیلم‌های ویدیو آرت، مالتی مدیا، موزیک ویدیو و شکل‌های دیگری از فیلم‌سازی در جهان امروز با انقلاب دیجیتال هست خواهیم داشت. در واقع در جایزه "هنر جدید" به هر شکلی به غیر از شکل‌های رایج مستند، انیمیشن، فیلم کوتاه داستانی و حتی مستند تجربه جایزه خواهیم داد. همچنین در عرصه ملی از سال بیستم به بهترین فیلم چه مستند و چه داستانی جایزه‌ای به نام یکی از فیلم‌سازان معتبر خواهیم داشت که بعدا جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

سیف‌الله صمدیان در خصوص بخش‌های بین‌المللی جشنواره بیان می‌کند: برای بین‌المللی کردن همه حوزه‌ها امکانات ارائه، زمانبندی و اجرایی لازم را نداریم به همین سبب فعلا به جشنواره فیلم بسنده خواهیم کرد، اما در سایر حوزه‌ها، حتما با استفاده از تجریبات دوره‌های گذشته ارائه بسیار پخته‌تری را خواهیم داشت. البته شاید در سال‌های آینده بتوانیم در موضوعات عمومی جمع بیشتری را در بخش مسابقه داشته باشیم.