بزرگان جام جهانی قطر در حوزه هنری

بزرگان جام جهانی قطر در حوزه هنری

نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال-ایران ۱۴۰۱ همزمان با آغاز بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، امروز یکشنبه ۲۹ آبان در حوزه هنری تهران افتتاح شد.

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی روز گذشته، ۲۹ آبان، نمایشگاه بین المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال - ایران ۱۴۰۱ با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره، هنرمندان و علاقمندان در سه گالری «ابوالفضل عالی»، «خانه عکاسان» و «خانه» حوزه هنری افتتاح شد؛ نمایشگاهی که قرار است با نمایش دست کم ۵۰۰ کارتون و کاریکاتور از هنرمندان ۷۲ کشور به مدت ۲هفته میزبان علاقه‌مندان باشد.

مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر جشنواره، درباره این نمایشگاه گفت: ۱۷۳۶ اثر از ۵۷۹ هنرمند از ۷۲ کشور در مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ شرکت کردند که در این میان حدود ۵۰۰اثر برگزیده در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان ایرانی در این جشنواره ۶۰۰ اثر ماندگار خلق کردند ادامه داد: این نمایشگاه حاصل تلاش یکساله عزیزان ما در بخش هنرهای تجسمی حوزه هنری است و شاهد حضور هنرمندان شاخص از ۷۲ کشور در این نمایشگاه هستیم که این حجم از مشارکت، بیانگر توانمندی بالای ماست.

وی افزود: این اتفاق در اثر تعامل ایجاد شده است و  از سال ۲۰۰۱ که سایت ایران کارتون تاسیس شد به شکل مستمر با هنرمندان بزرگ دنیا در ارتباط بوده ایم. ما در این جشنواره شاهد ارسال متنوع و گسترده آثار چه از لحاظ کمی  و چه از لحاظ کیفی بودیم و به همین دلیل کار داوری برای ما بسیار سخت بود.

مسعود شجاعی طباطبایی اظهار داشت:  آثار در دو بخش کارتون و کاریکاتور ارائه شده بود که در بخش کارتون، موضوع آزاد بود اما در بخش کاریکاتور که طراحی چهره بازیکنان ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی قطر و کادر فنی آنها بود، کار به هر جهت فنی تر به حساب می آمد. تیم داورانی که این آثار را داوری کردند متشکل از سه داور ایرانی(سجاد رافعی، بهمن عبدی و محمدرضا دوست محمدی) که هر سه از هنرمندان شاخص کاریکاتور هستند، و دو داور خارجی بودند.

وی ادامه داد: خدا را شکر می‌کنیم که این اتفاق پیوست فرهنگی برای تیم ملی ما بود. در حال حاضر در بین ۳۲ تیم ملی که در مسابقات جام جهانی شرکت کردند تنها کشوری هستیم که بسته‌های فرهنگی با موضوع و عنوان جام جهانی و در  قالب کارتون و کاریکاتور که یک زبان بین‌المللی است، داریم. خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شده این آثار نه تنها در حوزه هنری تهران بلکه در ۳۱ مرکز حوزه هنری کشور به نمایش در می آید.

به گفته وی، این نمایشگاه، امروز در قطر نیز برگزار شد و در کیش هم عزیزان در حال پیگیری برگزاری آن  هستند. علاوه بر این، پیگیر هستیم که در فضای عمومی شهر نیز این اتفاق دیده شود و بتوان این آثار را با مشارکت شهرداری در فضاهای عمومی تهران همچون ایستگاه های اتوبوس، مترو و همچنین از طریق فضای تبلیغات شهری، در معرض دید شهروندان قرار داد.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال-ایران ۱۴۰۱ به مدت ۲ هفته در گالری‌های «ابوالفضل عالی»، «خانه عکاسان» و «خانه» حوزه هنری برپاست و علاقه‌مندان به بازدید از این آثار می‌توانند از ۳۰ آبان ماه تا ۱۴ آذر ماه روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ به حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.