اولین رویداد کالیگرافی عاشورایی در تهران

اولین رویداد کالیگرافی عاشورایی در تهراناولین رویداد کالیگرافی عاشورایی در تهران

به مناسبت ماه محرم، سازمان زیباسازی شهر تهران پویشی با عنوان «زیبانویسی هنری روی سازه‌های حجمی شهر» متناسب با حال و هوای ایام محرم برگزار کرده است. به همین منظور فراخوان این پویش چندی پیش منتشر شد و از هنرمندان و نقاشان دعوت کرد تا آثار خود با موضوع ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند تا پیش از فرارسیدن ایام محرم در محیط شهری اجرا و نصب شده باشند.

هدف از اجرای این پویش هنری که در فراخوان اعلام شده است، دعوت از اقشار مختلف هنرمند و ترغیب شهروندان و علاقه مندان به این حوزه برای ارائه توانمندی‌های خود در قالب هنر و زنده نگهداشتن فرهنگ و نهضت عاشورا است. اقداماتی که با اجرای آن، جلوه‌های اثرگذار دیگری از این ایام ماندگار تاریخی در قالب هنر برای مردم نمایش داده شود.

سیدشهاب الدین شکیبا مدیر اداره نقاشی سازمان زیباسازی شهر تهران و مسئول این پویش یا کارگاه نقاشی خط روی تیغه‌های علامت درباره این رویداد گفت: برای اولین بار است که نام حضرت سیدالشهدا (ع)، اهل بیت، اصحاب و یاران امام حسین (ع)، ادعیه‌ها، زیارتنامه‌ها، مقاتل، روایت‌های ماه محرم و شعرهای معروف محرم به صورت المان‌های حجمی و روی سازه‌های فلزی با مضامین محرم و عاشورا در سطح شهر به نمایش در خواهد آمد.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: پس از انتشار فراخوان، آثار بسیاری از هنرمندان به دبیرخانه ارسال شد که ۵۰۰ اثر برگزیده توسط هیأت داوران متشکل از محمد سعید نقاشیان، محمد مهدی فریمانی، محمد زرویی نصرآباد و مهدی مرادی به عنوان آثار نهایی انتخاب شدند و هنرمندان این آثار در طی مدت زمان یک هفته، در عمارت عین الدوله (نگارخانه برگ) و محوطه روبروی سازمان زیباسازی شهر تهران مشغول به خلق اثرشان شدند.

شکیبا تاکید کرد: آثاری که در این رویداد با آنها مواجه هستیم، با آثار قبلی و آثار چند سال گذشته متفاوت است؛ برای اولین بار است که آثار هنری نقاشی خط یا کالیگرافی روی تیغه فلزی علامت (شاه تیغ علامت) نقش می‌بندند.

وی اظهار کرد: در واقع این آثار هنری به صورت اصل و اورجینال در سطح شهر به نمایش در می‌آیند و چهره شهر تهران برای اولین بار متفاوت از سال‌های قبل خواهد بود.

مدیر اداره نقاشی سازمان زیباسازی شهر تهران در پایان با بیان اینکه آثار به صورت آزاد از سوی هنرمندان ارائه شده است، گفت: این آثار که همگی از اسامی سیدالشهدا و یارانشان، زیارتنامه و شعرهای معروف محرمی هستند، خوانا هستند و مخاطب عام می‌تواند با آنها ارتباط برقرار کنند.

 این آثار تا پایان روز 14 مرداد در میدان هفت تیر تهران، در معرض دید عموم قرارداده شده‌اند و پس از آن به صورت مجزا در نقاط مختلف تهران نصب خواهند شد.