جزییات پنجمین جشنواره دانشجویی گرافیک «سوره تماشا» تشریح شد

جزییات پنجمین جشنواره دانشجویی گرافیک «سوره تماشا» تشریح شدجزییات پنجمین جشنواره دانشجویی گرافیک «سوره تماشا» تشریح شد

در نشستی خبری، جزییاتی از پنجمین جشنواره دانشجویی گرافیک «سوره تماشا» تشریح شد.

 به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از روابط عمومی حوزه هنری به نقل از خبرگزاری مهر، نشست خبری پنجمین جشنواره دانشجویی گرافیک «سوره تماشا» شنبه ۱۴ آبان با حضور کاظم نظری رئیس دانشکده هنر سوره، علی جوادی معاون فرهنگی دانشجویی سوره، مهدی امیری مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، محمدشریف نیک‌شهرت دبیر جشنواره سوره تماشا و جمعی از خبرنگاران در دانشگاه سوره برگزار شد.

این جشنواره به همت کانون گرافیک سوره در سال ۱۳۸۶ راه‌اندازی و سه دوره از آن تا سال ۱۳۸۸ برگزار شد. سپس با وقفه‌ای ۶ ساله در سال ۱۳۹۵ چهارمین دوره جشنواره و اکنون با وقفه‌ای دیگر، پنجمین دوره جشنواره برگزار خواهد شد.

فراخوان پنجمین جشنواره «سوره تماشا» ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ با موضوع فرهنگ آپارتمان‌نشینی، حقوق و تکالیف شهروندی، محیط زیست و مدیریت پسماند، فرهنگ ترافیک و حمل و نقل عمومی، سبک زندگی، آئین‌های دینی و ملی و اعتراض، نقد، مطالبه‌گری منتشر شد. کارگاه‌های این دوره جشنواره نیز تیر، مرداد و شهریور برگزار شد. پایان مهلت ارسال اثر تا ۳۰ آبان است و نمایشگاه آثار برگزیده ۱۲ آذر افتتاح خواهد شد و جشنواره ۲۴ آذر به پایان خواهد رسید.

کوروش پارسانژاد، مهدی مهدیان، محمد افشار مجتبی مجلسی و صابر اکبری خضری، داوران پنجمین جشنواره سوره تماشا هستند.

کاظم نظری رئیس دانشکده هنر سوره در ابتدای نشست بیان کرد: طبق گزارش، آثار قابل توجهی به سوره ارسال شده و یقیناً مثل همه جشنواره‌های موفق سوره، می‌تواند موفق باشد. دانشجویان همیشه اتفاقات خوبی را رقم می‌زنند و امیدواریم شاهد برگزاری پرشور این جشنواره باشیم و از حامیان جشنواره تشکر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم به واسطه این جشنواره، بحث ارتباط بین صنعت و هنر را فعال کنیم و در این حوزه با کمک شهرداری بتوانیم آثار هنری را در فضای شهری به نمایش بگذاریم.

در ادامه، مهدی امیری مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران گفت: یکی از برنامه‌های اصلی شهرداری که ارتقای سطح فرهنگ شهرنشینی است که امیدواریم با کمک دانشگاه سوره محقق شود، چراکه برای کار فرهنگی انجام دادن، تلفیق بین علم و هنر می‌تواند کارساز باشد.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت بالای شهرنشینی در شهر تهران و جمعیت ۲۲ گانه منطقه که برخی از مناطق با جمعیت یک کلان شهر برابری می‌کند، باید از فعالیت‌های هنری که عموماً مؤثر هستند، استفاده کنیم. وقتی با چنین منطقه یا محله‌ای با ظرفیت کلان‌شهر روبروییم، باید یک عزم جدی و کاری اساسی برای بهبود اوضاع انجام دهیم. یکی از این کارها این است که معماری ایرانی و فرهنگ شهروندی و آداب شهری ما با آموزه‌های دینی و اسلامی همراه باشد که این دو بعد باید توازنی داشته باشند. یکی از مأموریت‌های اصلی ما در شهرداری، بحث توجه به فرهنگ شهروندی است و رویکردی که در نظر گرفتیم بحث شهروند متعالی است به این معنی که نسبت به حقوق و تکالیف خود آشنایی داشته باشند که برگرفته از نگاه رهبری در این حوزه است. ایشان یکسری موارد را در بحث آپارتمان‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی صحبت کردند و برخی مواردی که به فرهنگ عمومی برمی‌گردد، اشاره داشتند که همه اینها کار ما را سخت می‌کند.

امیری گفت: ما نیز اذعان داریم که تنهایی نمی‌توانیم کاری کنیم و یکی از مهمترین فضاهایی که می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند، دانشگاه‌ها هستند و در اولین اقدام با دانشگاه سوره تعامل برقرار کردیم. دامنه موضوعات ما در سطح شهر گسترده است و موضوعاتی بعضاً جذاب برای دانشجویان هستند. بحث آپارتمان‌نشینی یکی از مهمترین آنهاست که بر اساس طرح ویژه به آن می‌پردازیم.

وی تاکید کرد: زبان هنر یک زبان تأثیرگذار است و همه ما به آن اذعان داریم و این میزان تأثیرگذاری بالا بسیار در فرهنگسازی مؤثر است و امیدواریم این الگو را برای دیگر کلان‌شهرهای کشور نیز تسرّی دهیم.

علی جوادی معاون فرهنگی دانشجویی سوره نیز در سخنانی گفت: بین فرهنگ عمومی و اخلاق اجتماعی و سبک زندگی خیلی تفاوتی قائل نمی‌دانیم، چراکه ماهیت آنها متفاوت نیست. وقتی فرهنگ در رفتار متجلی می‌شود مفاهیمی مثل شهر که با آنها مواجه می‌شویم با آسیب‌هایی روبرو خواهد شد. این جشنواره تفاوت خیلی اساسی و عمده با سایر اتفاقات دارد؛ دانشگاه سوره به صورت جدی و مصمم با ظرفیت‌های موجود خودش قصد دارد مسأله‌ای را حل کند و این جشنواره با همین هدف برنامه‌ریزی شد.

وی یادآور شد: دانشجو در بدو ورود به کار حرفه‌ای از اینکه کارش در خدمت همشهریان و فراتر از آن در خدمت بشریت قرار می‌گیرد، لذت می‌برد و این آموزش‌های شهروندی می‌تواند فرهنگسازی کند و این لذت حل مساله را نیز دوچندان خواهد کرد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه سوره همچنین بیان کرد: از برکات دیگر جشنواره، این است که نهاد حمایت‌کننده یعنی شهرداری و شورای فرهنگ عمومی نیز از محصول به وجود آمده در جشنواره، استفاده خواهند برد.

وی به اتفاقات اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از اقتضائات این بود که با توجه اعتراضات در کشور و مباحثی که پیش آمده، دوستان در جشنواره این دغدغه را داشتند که به این موضوع هم بپردازند. بر این اساس، قصد داریم هنر را در خدمت بحث فرهنگسازی قرار دهیم و فرهنگ مطالبه‌گری را نیز مورد توجه قرار دهیم تا ادای دینی به میهن و وضعیت نامطلوبی که با آن مواجه شدیم، داشته باشیم.

سمیه رمضان ماهی مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشگاه سوره نیز توضیحاتی درباره ورک‌شاپ‌های جشنواره سوره تماشا و استقبال دانشجویان از آنها ارائه کرد.

وی همچنین با اشاره به تمام نشدن مهلت ارسال اثر به جشنواره، از دانشجویان درخواست کرد که آثار خود در قالب پوستر را با موضوع فرهنگ نقد و اعتراضات به جشنواره ارسال کنند.