ارسال آثار ۱۶ استان به سوگواره عکس حماسه خون

ارسال آثار ۱۶ استان به سوگواره عکس حماسه خونارسال آثار ۱۶ استان به سوگواره عکس حماسه خون

سوگواره عکس حماسه خون، به همت حوزه هنری استان گلستان درحال برگزاری است که تاکنون هنرمندان ۱۶ استان کشور در این رویداد شرکت کرده اند.

 به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، در این باره سیدحسام بنی فاطمه، رئیس حوزه هنری استان گلستان گفت: تاکنون آثار عکاسان ۱۶ استان به هشتمین سوگواره ملی عکس «حماسه خون» گلستان ارسال شده است.

رئیس حوزه هنری گلستان با تأکید بر اینکه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ آخرین مهلت دریافت آثار هنرمندان توسط دبیرخانه سوگواره است، خاطر نشان کرد: آثار دریافت شده از ۶ آبان به بعد توسط اساتیدی چون «مسعود امامی، محمدرضا کیوانفر و محسن کابلی» داوری‌ می شوند، تا در آیین اختتامیه نفرات برگزیده معرفی شوند.

وی افزود: جایزه نفر اول بخش ملی و اصلی این سوگواره ۴۰ میلیون ریال، نفر دوم ۳۰ میلیون ریال، نفر سوم ۲۰ میلیون ریال و سه نفر بعدی ۵ میلیون ریال خواهد بود. دربخش مردمی (تلفن همراه) نیز جایزه اثر برگزیده ۱۰ میلیون ریال و نفر اول بخش ویژه نوجوان و جوان ۱۰ میلیون ریال خواهد بود.

بنی فاطمه با بیان اینکه «گلستان» رنگین کمان اقوام، مذاهب و ادیان مختلف است، ادامه داد: موضوعی که برای این سوگواره انتخاب شده «مظاهر حضور ادیان، مذاهب و اقوام و آیین های مرتبط با مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع)» است که متناسب با زیست بوم استان می باشد و این موضوع علاوه بر عکاسی می تواند در سایر هنرها از قبیل شعر، تعزیه، نقالی و سایر هنرها نیز خودنمایی کند.

ایشان با تأکید بر اینکه سیستانی‌ها، ترکمن‌ها، مسیحیان و سایر اقوام، مذاهب و ادیان حاضر در استان گلستان نیز آیین های منحصر بفردی را در ایام محرم و صفر دارند، افزود: چگونگی برقراری ارتباط این اقوام با محرم و صفر از زبان هنر و چگونگی پرداختن به آن توسط هنرمندان از اهداف مدنظر در این سوگواره است.

وی تنوع آیین های بومی استان گلستان در ایام محرم را بی شمار دانست و یادآور شد: در قالب برگزاری هشتمین سوگواره ملی عکس «حماسه خون» می توان آیین هایی از قبیل دسته چوبی در گرگان، کمر به کمر در رامیان، نخل پا در بالاجاده و ویژه برنامه های اهل سنت، مستندسازی، ثبت و سپس معرفی شوند.