بهترین هنرمندان ما جوانان با استعداد شهرستانی هستند

بهترین هنرمندان ما جوانان با استعداد شهرستانی هستندبهترین هنرمندان ما جوانان با استعداد شهرستانی هستند

 

سیدمسعود شجاعی طباطبایی نگاه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی را به هنرمندان جوان، توانمند و غالباً شهرستانی معطوف دانست و گفت: در حال حاضر بهترین هنرمندان ما جوانان با استعداد شهرستانی هستند.

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره ضرورت برگزاری این رویداد هنری گفت: هدف ما از برپایی سوگواره هنر عاشورایی دیده شدن واقعه‌ای چون اربعین در قالب آثار هنری است. ما برای تحقق این امر به سراغ کارهایی رفته‌ایم که هم جذابیت بصری بالایی دارند و هم از قابلیت ارائه به شکل محصول برخوردار هستند بنابراین چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی ازاین‌جهت رویدادی متمایز نسبت به دوره‌های پیشین است.

وی درباره ویژگی‌های چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی اظهار کرد: ما برای اولین بار در سوگواره هنر عاشورایی دبیر کل نداریم و برای اینکه بتوانیم از تخصص افراد متعدد استفاده کنیم در هر بخش یک دبیر معرفی کرده‌ایم تا کیفیت آثار هر بخش از سوگواره افزایش پیدا کند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بیان کرد: این دوره از سوگواره هنر عاشورایی توجه و تمرکز ویژه‌ای به محصول محوری دارد. اضافه شدن دو بخش پی‌نما و پرچم و کتیبه به سوگواره از دیگر اتفاقاتی بود که در راستای ایجاد فضای جریان سازی انجام‌شده است.

وی درباره دلایل تخصیص چهاردهمین دوره سوگواره به اربعین حسینی تشریح کرد: یکی از سرخط‌های مهم در مباحث دینی مذهبی، واقعه عاشورا است که با مطرح کردن بحث آزادگی پیام بزرگی را به عموم افراد منتقل می‌کند و شکوه و عظمت آن در راهپیمایی اربعین تجلی پیدا می‌کند. ما در چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی سعی کردیم مباحث مختلفی چون افزوده شدن میزان زائران در هرسال را در قالب‌های مختلف هنری ارائه کنیم و بر همین اساس هم در این دوره با ایجاد تغییراتی در بخش‌های سوگواره فراخوان این رویداد هنری را آماده و منتشر کردیم.

وی در ادامه افزود: اربعین درعین‌حال که عزاداری محسوب می‌شود، تجلی دین اسلام در واقعه عاشوراست بنابراین صحبت از آن سخن گفتن از شکوه و جلال یک اتفاق بزرگ معنوی است. در همین راستا حوزه هنری نیز باهدف تبیین اتفاقات در حوزه هنر به موضوع اربعین در سوگواره هنر عاشورایی پرداخته است.

شجاعی طباطبایی درباره بخش‌های چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: پی‌نما و داستان‌های مصور دنباله‌دار در تمام دنیا به‌عنوان یک صنعت، شناخته‌شده و منبع درآمدزایی محسوب می‌شود در حالیکه در ایران کمتر به آن پرداخته‌شده است. بر همین اساس هم ما تصمیم گرفتیم برای نخستین بار آثار این حوزه را با موضوع اربعین در سوگواره هنر عاشورایی به مخاطب ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش پی‌نما یا داستان‌های مصور دنباله‌دار به دبیری سعید رزاقی که از طراحان خوش‌ذوق این حوزه است، برگزار خواهد شد اظهار کرد: در سال‌های قبل کارهای بسیار تأثیرگذاری در حوزه کمیک‌استریپ یا داستان‌های مصور انجام‌شده است که نمود گسترده و وسیعی داشته است. در دنیا وقتی کمیک استریپ ارائه می‌شود به شکل‌های مختلفی از آن بهره‌برداری می‌شود و به همین دلیل هم به‌عنوان یک صنعت پردرآمد شناخته‌شده است. بر همین اساس ما با برگزاری سوگواره هنر عاشورایی و تخصیص بخش پی‌نما سعی کرده‌ایم پایه و اساس این اتفاق را در ایران بنا کنیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره ظرفیت‌های هنر پی نما در انتقال پیام اربعین حسینی گفت: پی‌نما با توجه به استفاده و بهره‌گیری از تصاویر برای مخاطب بسیار جذاب است و همین ویژگی یکی از ضرورت‌ها برای پرداختن به داستان‌های مصور دنباله‌دار یا پی‌نما برای انتقال مفاهیم در ایران است که خوشبختانه حوزه هنری در سوگواره هنر عاشورایی نخستین گام در راستای اهتمام به این هنر را برداشته است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در سخنانش یادآور شد: یکی دیگر از بخش‌های جدید سوگواره هنر عاشورایی که در دوره‌های پیشین حذف‌شده بود، بخش پرچم و کتیبه است که با دبیری علی حیاتی برگزار می‌شود. علی حیاتی در حوزه پرچم و کتیبه بسیار خوش درخشیده و فضایی را با عنوان موکب آرت طراحی کرده که بهترین و مهم‌ترین اتفاقات هنری باعرضه در ابعاد بین‌المللی و راهپیمایی اربعین، توسط این مجموعه تولید و تبدیل به محصول می‌شود.

وی درباره دیگر بخش‌های سوگواره بیان کرد: رویکرد ما در بخش نقاشی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی که در دو بخش دیجیتال و کلاسیک برگزار خواهد شد، نسبت به دوره‌های پیشین متفاوت است. ما با طراحی بخش نقاشی دیجیتال این امکان را خواهیم داشت که به‌صورت هم‌زمان آثار را فضاهای مختلف چاپ و منتشر کنیم.

شجاعی طباطبایی همچنین تصریح کرد: بخش پوستر و تایپوگرافی به دبیری سید مهدی حسینی یکی دیگر از بخش‌های چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی است. بخش تایپوگرافی زیرمجموعه پوستر است یعنی اینکه می‌توان از حروف و طراحی حروف برای نشان دادن یک مفهوم استفاده کرد که این در کار گرافیکی معنا پیدا می‌کند، بنابراین در این بخش علاوه بر پوستر که استفاده از تصویر گرافیکی است، هنرمندان از تایپوگرافی که چیدمان نوشته‌ها محسوب می‌شود نیز بهره خواهند گرفت.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: نگاه ما در سوگواره هنر عاشورایی به هنرمندان جوان، توانمند و غالباً شهرستانی است چراکه در حال حاضر بهترین هنرمندان ما جوانان بااستعداد شهرستانی هستند.

گفتنی است، چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی از ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱ در تهران و ۳۱ استان کشور برگزار خواهد شد. فراخوان سوگواره در بخش‌های مختلف در سامانه www.artfest.ir قابل‌دسترس است.