هنر ما قدرت نرم فرهنگی ایران را جهانی می‌کند

هنر ما قدرت نرم فرهنگی ایران را جهانی می‌کندهنر ما قدرت نرم فرهنگی ایران را جهانی می‌کند

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در اختتامیه نخستین هنرواره ملی خوشنویسی «ایرانِ دل» گفت: جامعیت مفاهیم و پیوستگی معانی، تمدن‌ساز بوده و به ما قدرت می‌دهد تا به واسطه هنرمان قدرت نرم خود را جهانی کنیم.

همزمان با ۲۱ اسفند روز بزرگداشت شاعر ایرانی، حکیم نظامی گنجوی، مراسم بزرگداشت این شاعر نامدار ایرانی، آیین اختتامیه نخستین هنرواره ملی خوشنویسی«ایرانِ دل» در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و مهدی رمضانی دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مسئولین عالی استان برگزار شد.

دادمان رئیس حوزه هنری در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد حجت ابن الحسن امام زمان (عج) گفت: وقت آن است که هنر ملی ایران که متعهدترین رویکرد و اندیشه اسلامی را می‌توان در آن یافت، دوباره احیا شود و راهی نو را برای تجدید هویت خود آغاز کند چرا که در معادلات پیچیده جهانِ فرهنگی امروز هنری یکی از مؤلفه‌های بنیادین قدرت فرهنگی نرم است.

وی افزود: اگر جامعه ایران خواهان پیشرفت، استقلال و تعالی است ناگزیر است که در عرصه قدرت نرم نیز راهبرد خود را پویا و متحول نماید، از کارهای کلیشه‌ای که فاقد قدرت جریان‌سازی است بپرهیزد و با بهره‌گیری از جوامع فرهنگی متنوع خود دست به یک بازسازی انقلابی با هدف تولید قدرت نرم بزند، بازسازی انقلابی که امروزه هنرهای ملی ایران قلب تپنده آن در حوزه فرهنگ به شمار می آید.

دادمان ادامه داد: در راهبرد تحول‌گرایی حوزه هنری انقلاب اسلامی، هم‌افزایی هنرهای ملی و قدرت نرم فرهنگی یکی از جلوه های هنر متعهد است که تنها متعلق به ایران، در قالب یک سرزمین نیست؛ بلکه هم متعلق به ایران فرهنگی و جغرافیایی متعلق به گسترده آن از قفقاز، آسیای میانه، آسیای صغیر، شمال چین و هند تا تاجیکستان و افغانستان و پاکستان است و هم‌چنان که حضرت روح‌الله امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در منشور هنر متعهد به ما آموختند؛ این هنر متعلق به همه بشریت و برای همه جهان است، بنابراین شایسته است تا به عنوان هنرمند مسلمان از یک سو بومی فکر کرد و از یک سو جهانی اندیشید تا بتوان مرزهای هویتی اسلام را گسترش داد. هنرواره ملی ایرانِ دل گامی در جهت این آرمان بلند است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی افزود: مزیت فرهنگی ما آن است که در تمدن اسلامی، حکمت و هنر به یکدیگر پیوستند و قدرت جادویی داد و ستد این هنرها با یکدیگر این مزیت را برجسته‌تر می‌کند. تجلی عینی این مزیت کم‌نظیر اکنون در این هنرواره پیشروی ما و شماست، جایی که خوشنویسی و شعر دوشادوش یکدیگر تابلوی هنرمندانه را خلق می‌کنند و در پرتو حکمت حکیم نظامی که از ذخایر معرفتی ایران فرهنگی است، هنر شأن راستین خود را باز می‌یابد و ما را به این امر قدسی پیوند می‌زند.

وی در همین راستا افزود: دقیقاً همین جامعیت، مفاهیم و پیوستگی معانی است که تمدن‌ساز است و به ما قدرت می‌دهد به واسطه هنرمان قدرت نرم خود را جهانی کنیم. در مقدمه کتاب منتخب آثار هنرواره ملی ایرانِ دل، دلایل این ادعا را بر شمردم. از همه سروران تقاضا دارم با نگاهی انتقادی آن را ارزیابی و با راهنمایی‌های خود ما را در این مسیر همراهی کنند. در مقدمه این کتاب نسبت به چند مسئله هشدار دادم، از جمله آن که غفلت از منابع متعدد و متنوع قدرت نرم خصوصا در جغرافیایی ایران فرهنگی سرمایه هنری جمهوری اسلامی را تقلیل خواهد داد و ما را به فقر فرهنگی دچار خواهد کرد که عاقبت آن تقلید از دیگر فرهنگ‌ها از جمله فکر و هنر غربی است، در نتیجه این روند زبان هنری ما که همواره محمل عالی‌ترین ارزشهای الهی بوده است آسیب خواهد دید.

دادمان در ادامه گفت: به اعتقاد من آنچه شرایط موجود را متحول و ما را به آرمانمان نزدیکتر می‌کند تغییر راهبرد فرهنگی هنری نهادهای انقلابی از مرکز گرایی به سوی بومی گرایی است بدین معنا که اولا عدالت فرهنگی محقق شود و ثانیا استعدادهای درخشان محلی و منطقه‌ای اقوام ایرانی آنچنان که شایسته جایگاه واقعی آنهاست در قلمرو ملی و جهانی نیز به منصه ظهور برسد.

وی در ادامه گفت: بنده با این باور به اینجا آمدم که اردبیل و جامعه فرهنگی برخاسته از آن می‌تواند یک رکن سازنده در این تحول راهبردی باشد. جامعه هوشیار ایرانی در پی تحولات پیاپی جهانی بیش از گذشته در اندیشه انسجام فرهنگی و اتحاد ملی است و قدرت هنر را در میانه این کارزار خطیر به خوبی می‌شناسد.

دادمان در پایان گفت: آنچه ایران اسلامی را در کنار همه داشته های گرانقدر خود متحدتر می‌کند هنر ملی، مقدس و متعهد ماست که دوباره باید به کانون اندیشه ورزی ایرانیان بازگردد و امروز روز این بازگشت است.