هنرمندی که بدون اجازه روی دیوارهای شهر نقاشی می‌کشد

هنرمندی که بدون اجازه روی دیوارهای شهر نقاشی می‌کشدهنرمندی که بدون اجازه روی دیوارهای شهر نقاشی می‌کشد

 «اسم هنر من گرافیتی است. من بی‌اجازه این کار را انجام می‌دهم، و از این کار اصلاً شرمنده نیستم؛» این جملات بخشی از نوشتار کتاب «بنکسی» به نویسندگی و تصویرگری «فاستو گیلبرتی» است که از سوی انتشارات نظر منتشر شد.

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از ایرنا؛ کتاب بنکسی به نویسندگی و تصویرگری فاستو گیلبرتی با ترجمه فاطمه کاوندی در 48 صفحه با قطع خشتی کوچک روانه بازار نشر شد.

در بخشی از کتاب آمده است: «نگران نباشید، من سارق نیستم! من هنرمندم. برایم هیچ چیز هیجان‌انگیزتر از کشیدن یک نقاشی جایی که هیچ‌کس توقعش را ندارد نیست! من در خیابان‌ها روی دیوار ساختمان‌ها، داخل خانه‌ها و زیر پل‌ها، نقاشی می‌کشم. اسم هنر من گرافیتی است. من بی‌اجازه این کار را انجام می‌دهم، و از این کار اصلاً شرمنده نیستم.»

این کتاب داستانی الهام‌بخش درباره یکی از معروف‌ترین و احتمالاً بحث‌برانگیزترین هنرمندان معاصر جهان است.

بنکسی نام مستعار یک گرافیتی کار، فعال سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است که آثار وی با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها و بر روی دیوارها یا پل‌ها نقش بسته‌اند.

وی در آثارش اغلب به درد و اندوه مهاجران و آوارگان می پردازد. آثار این هنرمند در سال ۱۹۹۳ به تدریج روی دیوارها و قطارها ظاهر شدند و تا سال ۲۰۰۱ هنر وی در جای جای انگلستان شروع به خودنمایی کرد. بنکسی امضای خودش را داشت به طوری که آثارش به راحتی از آثار سایر هنرمندان سبک گرافیتی قابل تشخیص و تمایز بودند.

آثار این هنرمند اکنون بر دیوارهای بسیاری از شهرها نقش بسته و با هنر خیابانی‌اش بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی روز را به چالش می‌کشد و هدف اصلی او اعتراض است.

هنر خیابانی به آثار هنری گفته می‌شود که در مقابل هنر کلاسیک و هنر موزه‌ای و گالری قرار دارد. گرافیتی تنها بخشی از هنر خیابانی است و این هنر شامل زیرمجموعه وسیعی می‌شود.

نقاشی‌های دیواری این هنرمند بیشتر به موضوع‌هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته شده است.

یکی از نکات جالب در آثار بنکسی توجه به حیواناتی مثل موش و میمون است که سمبل مبارزه با سرمایه‌داری هستند. تا کنون بارها نقاشی‌های این هنرمند از روی دیوار جدا و به قیمت صدها هزار پوند فروخته شده‌ است.