رونمایی از قدیمی‌ترین عَلم عزاداری ایران در کاخ گلستان

رونمایی از قدیمی‌ترین عَلم عزاداری ایران در کاخ گلستانرونمایی از قدیمی‌ترین عَلم عزاداری ایران در کاخ گلستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: در ادامه برگزاری ویژه برنامه‌های محرم در کاخ گلستان نمایشگاه «خورشید شب»  که منتخبی از آثار آیینی و مذهبی در کاخ گلستان به حساب می‌آید، ۲۲ مرداد افتتاح می‌شود و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا افزود: به گفته او، ۶۰ اثر که برخی نیز کمتر دیده شده‌اند برای نمایش در عمارت چادرخانه کاخ گلستان گلچین شده‌اند.

امامی افزود: این آثار شامل دو تابلو از کمال‌الملک درباره تکیه دولت و کربلای معلی، هفت ماسک تعزیه و سر شهدا مورد استفاده در تکیه دولت، ۱۹ سند تک برگی، دو تابلوی قهوه خانه‌ای، سه نقاشی پشت شیشه، زیارت‌نامه، دو آلبوم از تکیه دولت، کتیبه‌های پارچه قلمکار مزین به اشعار محتشم کاشانی، وسایل تعزیه تکیه دولت، چهار نسخه خطی نفیس از جمله یک نسخه خطی ناخونی و یک نسخه طوماری و چند جلد قرآن نفیس از جمله یک قرآن منتسب به امام زین‌العابدین (ع) است.

وی همچنین گفت: در نمایشگاه «خورشید شب» یک عَلم عزاداری برای دوره صفوی نیز به نمایش گذاشته می‌شود که یکی از قدیمی‌ترین عَلم‌های عزاداری در ایران است.

امامی با اشاره به این‌که نمایشگاه «خورشید شب» دو برنامه جانبی نیز دارد که شامل کرونا نوازی مازندرانی و دمام‌نوازی بوشهری است، یادآور شد: به دلیل وجود تکیه دولت تهران در کاخ گلستان، بیشترین آثار آیینی و مذهبی عاشورا در این مجموعه جهانی وجود دارد.