تجربه زیست کارلوس لتوف از استعمار؛ کاریکاتور سلاحی در جنگ روایت‌هاست

تجربه زیست کارلوس لتوف از استعمار؛ کاریکاتور سلاحی در جنگ روایت‌هاستتجربه زیست کارلوس لتوف از استعمار؛ کاریکاتور سلاحی در جنگ روایت‌هاست

کارلوس لتوف، کاریکاتوریست و کارتونیست برجسته برزیلی، یکی از فعال‌ترین هنرمندان در عرصه مقاومت است. او در بزنگاه‌های تاریخی، از جمله حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی‌گناه فلسطین و غزه، آثار تأثیرگذار بسیاری خلق کرده است. کارهای او مملو از مضامین ضد استکباری، ضدصهیونیستی، ضدسرمایه‌داری و ضدظلم است و اغلب به مبارزات مردم مظلوم غزه و سیاست‌های پنهانی آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌پردازد.

لتوف متولد ۳۰ نوامبر ۱۹۶۸ در ریودوژانیرو (برزیل) است و اصالتی لبنانی دارد. او از دهه ۱۹۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و نخستین آثارش را در مطبوعات چپ‌گرای برزیل منتشر نمود. در سال ۱۹۹۷، پس از مشاهده مقاومت زاپاتیست‌ها در مکزیک، تصمیم گرفت هنر خود را در خدمت «فعال‌گری هنری» قرار دهد. از آن زمان، آثارش با مجوز انتشار آزاد در سراسر جهان بازنشر شد و با طراحی‌های ساده اما سرشار از نماد، به سرعت در رسانه‌های جهانی جایگاه پیدا کرد.

او در سال ۲۰۰۶ در «مسابقه بین‌المللی کارتون هولوکاست» در ایران شرکت کرد و رتبه دوم را به دست آورد. لتوف تاکنون چندین بار توسط پلیس برزیل بازداشت و بازجویی شده است، اما خود این فشارها را بخشی طبیعی از مسیر یک کاریکاتوریست آزاداندیش می‌داند. در طول سال‌ها، او و هنرمندانی چون سیدمسعود شجاعی طباطبایی و واسکو گارگالو بارها به دلیل خلق آثاری علیه جنایات صهیونیسم یا پرداختن به موضوع هولوکاست، با تهدید و فشار مواجه شده‌اند.

در جریان عملیات «وعده صادق»، لتوف بلافاصله کاریکاتوری خلق کرد و نوشت:
«اسرائیل سال‌هاست به دنبال حمله به ایران است و تلاش دارد ایران را به‌عنوان تهدیدی برای صلح جهانی معرفی کند. نتانیاهو، سگ هاری است که دنیا را به سمت یک درگیری بی‌سابقه می‌کشاند و این همان چیزی است که کاخ سفید می‌خواهد.»

لتوف بارها به دلیل کارتون‌هایش درباره حمله به بیمارستان‌ها در غزه مورد توجه قرار گرفته است. در یکی از آثار اخیر او، تانک‌های اسرائیلی در حال هدف قرار دادن کودکان بیمار در انکوباتورها به تصویر کشیده شده‌اند؛ طرحی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشت.

آثار او تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی و نشریات معتبر از جمله Le Monde Diplomatique و Mad Magazine برزیل منتشر شده و در رسانه‌های عربی نیز بازتاب وسیعی داشته‌اند. یکی از کارهایش در جریان اعتراضات ۲۵ ژانویه مصر، در خیابان‌ها و سایت‌های انقلابی دست‌به‌دست شد.

این هنرمند برزیلی در مقاطع حساس دیگری همچون جنگ غزه و عملیات «طوفان الاقصی» نیز با خلق آثار ضد امپریالیستی و ضدصهیونیستی واکنش نشان داده است. او در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار مهر تأکید کرد:
«هنر تنها بازتاب واقعیت نیست، بلکه سلاحی است در برابر تحریف و دروغ رسانه‌های جریان اصلی. وظیفه هنرمند آگاه، نشان دادن چهره پنهان حقیقت و مقابله با روایت‌های جعلی قدرت‌های جهانی است.»

لتوف باور دارد که هنر باید ابزاری برای مقاومت، آگاهی‌بخشی و مبارزه با استعمار فرهنگی باشد. او با اشاره به تجربه شخصی‌اش از دیکتاتوری نظامی برزیل و سفر به کرانه باختری در سال ۱۹۹۸ می‌گوید این مواجهه‌های عینی، عمق و اصالت آثارش را شکل داده‌اند.

او در پایان گفتگو با تأکید بر اتحاد هنرمندان جهان خاطرنشان کرد:
«ما دشمن مشترکی داریم. اگر هنرمندان متحد شوند، می‌توانند وجدان جهانی را بیدار کنند. کارتون‌ها مرز نمی‌شناسند و مستقیم با وجدان انسان‌ها سخن می‌گویند.»