نادیده‌هایی از آثار زنده یاد صادق تبریزی در گالری سهراب

نادیده‌هایی از آثار زنده یاد صادق تبریزی در گالری سهرابنادیده‌هایی از آثار زنده یاد صادق تبریزی در گالری سهراب

 نشست خبری نمایشگاه آثار صادق تبریزی و رونمایی کتاب آثار این هنرمند سه‌شنبه ۱۴ تیرماه با حضور مهرداد فلاح نماینده خانواده تبریزی، مازیار مصور رحمانی ناشر کتب هنری و شاهین ترکمن مدیر گالری سهراب در گالری سهراب برگزار شد.

مهرداد فلاح در این نشست با بیان اینکه صادق تبریزی علاقه داشت کتابی از فعالیت‌های هنری خود در طول شصت سال منتشر کند، گفت: او می‌خواست کتابی چاپ کند که مرجع باشد و آثار آن را هم خودش انتخاب کند. و در حال حاضر همراه با رونمایی از کتاب ایشان نمایشگاهی از آثاری که کمتر دیده شده و یا اصلا دیده نشده‌اند را در معرض دید علاقمندان قرار دهیم.

برای نمایشگاه مورد نظر آثاری از مجموعه‌داران مختلف و همچنین مجموعه شخصی آقای ترکمن و آثاری از خانواده استاد گردآوری شده و برای نمایش آماده شده‌اند. در این نمایشگاه حدود ۳۵ اثر نمایش داده می‌شود که کار‌هایی از دوره‌های مختلف هستند و از ابتدای فعالیت ‌ایشان تا سال‌های اخیر را در بر می‌گیرد. صادق تبریزی پنج دوره اثر دارد و به جز سفال‌ها که دسترسی به آن‌ها دشوار بود، آثاری از دیگر دوره‌ها در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

در ادامه شاهین ترکمن با اشاره به سابقه همکاری خود با صادق تبریزی گفت: پیش از این دو نمایشگاه از آثار آقای تبریزی در گالری سهراب برگزار کرده‌ایم. یکی از آن‌ها سال ۹۵ در دوران حیات‌ایشان بود و نمایشگاه دوم سال گذشته برگزار شد. پس از آنکه قرار شد رونمایی کتاب آثار صادق تبریزی اتفاق بیافتد به این فکر کردیم که نمایشگاهی از آثار استاد هم برگزار کنیم که شایسته او بوده و نمایشی کامل از دوره‌های مختلف آثارش باشد. در این نمایشگاه فقط تعداد اندکی از کار‌ها برای فروش هستند و هدف اصلی ما آن است که جوانانی که کار‌های قدیمی استاد را ندیده‌اند بتوانند روند کارهای ‌ایشان از ابتدا تا سال‌های آخر را مشاهده کنند. تعدادی کار بی‌نظیر در این مجموعه وجود دارد که در حد کار‌های موزه هستند و تعدادی از آن‌ها برای نخستین بار به نمایش درآمده است.

ترکمن ادامه داد: مجموعه‌ای از آثار استاد با عنوان ریتم خط وجود دارد که از سال‌های گذشته کار کرده و در سال‌های آخر حیاتشان در ابعاد بزرگ به آن‌ها پرداختند. این آثار کمتر دیده شده و ما سعی کردیم تعدادی از آن‌ها را در نمایشگاه ارائه کنیم تا مردم با آن‌ها آشنا شوند. این آثار در واقع مینیمال شده آثار قبلی آقای تبریزی است و شاید نگاه استاد به آینده بوده که مخاطب بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

در بخش دیگری از نشست فلاح درباره مجموعه شخصی صادق تبریزی گفت: بخشی از آثار صادق تبریزی نزد پسر ایشان است و بخشی هم از ایران خارج شده است. قرار است به زودی موزه‌ای به اسم ایشان تشکیل شود. آقای تبریزی علاوه بر آثار خودش، مجموعه‌ای شامل بیش از ۱۷۰ اثر از نقاشی‌های پشت شیشه، آثار قهوه‌خانه‌ای تا هنرمندان هم‌دوره‌اش کسانی چون پیلارام، تناولی، پروانه اعتمادی، عربشاهی و … از خود به یادگار گذاشته است. آقای تبریزی یک مجموعه‌دار بود که آثار بسیاری از هنرمندان مطرح ایران را در اختیار داشت. او از دوره طفولیت علاقه‌ای به جمع‌آوری مجموعه داشت و این کار را با مهر‌های کوچکی که با حقوق خودش می‌خرید آغاز کرد که بعداً این المان‌ها وارد آثارش نیز شد. او کار گردآوری مجموعه را در سال‌های بعد ادامه داد و با توجه به اینکه خودش هنرمند بود آثار خاصی از هنرمندان زمان خود را انتخاب می‌کرد و هیچ وقت هم آنچه جمع می‌کرد را نفروخت.

فلاح ادامه داد: محلی که هم‌اکنون در آن هستیم سال ۵۲ توسط صادق تبریزی با عنوان نگارخانه ۶۶ تأسیس و ثبت شد. اولین نمایشگاه آن به مجموعه شخصی تبریزی از آثار هنرمندان هم دوره خودش اختصاص داشت و در سال‌های بعد نیز هنرمندان مطرح کشور اینجا نمایشگاه داشتند. چند سال پیش از فوت استاد این محل به گالری سهراب تحویل داده شد و آقای ترکمن مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

فلاح ادامه داد: تبریزی از پیشگامان حضور هنرمندان ایرانی در حراج‌های خارجی بود و نخستین حضور او در حراج‌های بین‌المللی به سال ۶۲ مربوط می‌شود. همچنین در سال ۴۸ اولین حراج آثار هنری در ایران برگزار شد که صادق تبریزی هم در آن شرکت داشت. او ده سال آخر عمرش مشغول به کار نوشتن بود که یک بخش آن به خاطراتش اختصاص داشت و بخش دیگر پژوهش هنر ایران بود که ناتمام ماند.

 صادق تبریزی، متولد ۳ اسفند ۱۳۱۷، نقاش و خوش‌نویس ایرانی و از پیشروان سبک نقاشی‌خط است. تبریزی از پیشگامان مکتب سقاخانه شمرده می‌شود. او آفرینندۀ نخستین نشان رسمی جمهوری اسلامی ایران بود و در سال ۱۳۹۶ چشم از جهان فرو بست.