اطلاعات مهم از نشست خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

اطلاعات  مهم از نشست خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجراطلاعات مهم از نشست خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

موزه هنرهای معاصر تهران امروز سه‌شنبه ـ ۱۲ بهمن ماه ـ میزبان نشست خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود و در جریان آن آخرین خبرها در تشریح جشنواره‌ای که سه روز تا برگزاری آن باقی است، اعلام شد.

این نشست که با حضور سیدعباس میرهاشمی (دبیر کل جشنواره)، امیر راد (دبیر هنری جشنواره) و سعید اسلام‌زاده (مدیر ستاد خبری جشنواره) همراه است، درست پس از اعلام اسامی هنرمندان راه یافته به این رویداد برگزار شد. 

آنچه در ادامه به اختصار می‌خوانید اطلاعاتی است که در جریان این نشست اعلام شد:

ـ جشنواره چهاردهم هنرهای تجسمی فجر همزمان در تهران و ۳۰ استان کشور روز جمعه ۱۵ بهمن‌ماه ساعت ۱۷ در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار می‌کند.

ـ چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر در شش بخش‌: ۱ ـ طوبای زرین (مسابقه هنرهای تجسمی) و بخش ایثار و فداکاری، ۲ ـ بخش تجسم هنر (استان‌ها)، ۳ ـ بخش نظامی گنجوی ۴ـ بخش کیوریتوریال در قالب پروژه «کاتب»، ۵ ـ بخش مقالات و بخش مفاخر برگزار می‌شود.

ـ فعالیت جدی دبیرخانه جشنواره تجسمی فجر از مهر ماه ۱۴۰۰ آغاز شد.

ـ تاکید دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی، بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جریان برگزاری جشنواره است و بر این اساس افتتاحیه جشنواره بسیار مختصر و در فضای باز خواهد بود. سیدعباس میرهاشمی می‌گوید: «سعی کردیم ضمن اینکه به حوزه هنر کمک می‌کنیم، در حوزه بهداشت نیز آسیبی ایجاد نکنیم. تلاش کردیم تمام رفتارهایمان بر اساس پروتکل‌ها باشد و افتتاحیه نیز خیلی مختصر و مفید برگزار خواهد شد.»

ـ در بخش تجلیل از هنرمندان که در جریان جشنواره تجسمی فجر برگزار می‌شود، از هنرمندان از دست رفته‌ی تجسمی مانند کامبیز درمبخش و اصغر کفشچیان مقدم تجلیل خواهد شد.

ـ در بخش ایثار و فداکاری جشنواره هنرهای تجسمی از موضوعاتی مثل گروه‌های جهادی، مقابله با کرونا و آتش‌نشانان محور و موضوع فعالیت قرار گرفت. در این بخش ۷۰ اثر از ۶۷ هنرمند ارائه شده است.

ـ بخش طوبای زرین شامل تصویرسازی، خوشنویسی، رسانه‌های هنری جدید، سرامیک، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور، مجسمه، نقاشی و نگارگری است. در این بخش ۳۹۹ اثر از ۳۶۸ هنرمند ارائه شده است.

ـ در بخش تجسم هنر ۳۰ استان کشور حضور دارند که در مجموع ۹۲۷ اثر از ۳۰۳ هنرمند ارائه شده است. 

ـ به گفته میرهاشمی یکی از بخش‌هایی که برای برگزارکنندگان چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر دارای اهمیت بوده و نیازمند آن است که در بخش تمرکززادیی نسبت به آن اقدام شود، بخش تجسم هنر است که در جریان آن سعی شده با تمام استان‌ها ارتباط گرفته شود؛ به نحوی که ادارات کل استانی در سطح کشور، نفراتی را به‌عنوان مدیر هنری معرفی کرده اند و بر این اساس جشنواره تجسمی فجر در اغلب استان‌ها برگزار خواهد شد.

ـ در بخش نظامی ۱۹ اثر تاکنون هماهنگ شده است. امیر راد ـ دبیر هنری جشنواره ـ در توضیحاتی در این زمینه می‌گوید: در بخش نظامی، علاوه بر آثاری که در این زمینه به دستمان رسید، چند پروژه جالب هم در حال انجام است که تلاش شده در آن به حوزه رسانه‌های جدید توجه شود و نظامی گنجوی را بتوانیم از این منظر و به واسطه رسانه‌های هنری جدید معرفی کنیم.

ـ در بخش کیوریتوریال چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر که در قالب پروژه «کاتب» برگزار می‌شود، آثاری از فرامرز پیلارام، زنده‌رودی و ... از گنجینه‌های فرهنگستان هنر، موزه خوشنویسی و ... جمع‌آوری خواهد شد.

ـ امیر راد در تشریح بخش کیوریتوریال که به تازگی به جشنواره اضافه شده است و توسط جمشید حقیقت‌شناس گردانندگی می‌شود، توضیح داد: «تلاشمان بر این است که در دوره‌های بعدی تمرکز بیشتری بر این شیوه از نگاه به هنر معاصر داشته باشیم.»

ـ در چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر تلاش شده است که بخش مقالات فعال شود. به باور میرهاشمی، دبیرکل جشنواره چهاردهم، این بخش اصلی‌ترین است و جشنواره باید به دنبال آن باشد. بر این اساس جشنواره تجسمی فجر با ۱۵ مقاله هنری از ۱۴ نویسنده همراه خواهد بود.

ـ  در چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر چیدمان آثار، بر ایجاد یک فضای هنری شکل گرفته است و چیدمان این دوره رسانه‌ای محور نیست. دبیر هنری جشنواره چهاردهم در توضیح این رو یکرد گفته است: در سال‌های گذشته جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره‌ای رسانه محور بوده است و رسانه‌های هنری را از هم تفکیک می‌کردیم و فضاسازی جشنواره نمی‌توانست به راحتی رخ دهد. بر این اساس در جشنواره امسال تلاش شد در چیدمان تلاش شده است که به فضاسازی کلی توجه شود و فضای کل جشنواره با توجه به آثار و نسبت آثار با همدیگر چیدمان شود.

ـ گزارش آماری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به این شرح است:

ـ مجموعا ۴۳۴۵ هنرمند با ۱۰۸۶۲ اثر در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند که این رقم رشد ۳۴ درصدی تعداد شرکت‌کنندگان و رشد ۴۰ درصدی تعداد آثار را نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد.

در حوزه نقاشی ۳۲۴۰ اثر از سوی ۱۳۱۷ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه عکاسی ۲۰۳۳ اثر از سوی ۸۴۷ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه گرافیک ۱۱۴۹ اثر از سوی ۴۸۶ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه تصویرسازی ۱۱۲۰ اثر از سوی ۴۶۱ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه خوشنویسی ۷۲۰ اثر از سوی ۳۲۹ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه نگارگری ۶۰۰ اثر از سوی ۳۱۰ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه هنرهای جدید ۳۴۶ اثر از سوی ۲۰۱ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه کاریکاتور ۴۶۹ اثر از سوی ۱۸۵ شرکت‌کننده منتشر شده است.
در حوزه مجسمه ۳۲۷ اثر از سوی ۱۷۹ شرکت‌کننده ارائه شده است.
در حوزه سرامیک ۱۲۵ اثر از سوی ۶۷ شرکت‌کننده ارائه شده است.

ـ در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر همچنین تعداد ۲۵۶۰ شرکت‌کننده زن حضور داشتند که در مقایسه با تعداد آقایان (۱۷۸۵) عدد قابل توجهی است.

ـ تعداد شرکت‌کننده‌ها از سایر استان‌ها ۲۸۷۲ نفر و از استان تهران ۱۴۷۳ نفر است. بر اساس این آمار استان تهران سهم قابل توجهی از شرکت‌کنندگان را از میان سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است.

ـ به گفته دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در این دوره تلاش شده است با بررسی ۱۳ دوره گذشته، فراز و فرودهای رشته‌ها را در نظر گرفته و بر اساس خروجی‌هایی که داشتند، به یک جمع‌بندی در شوراهای سیاست‌گذاری و برگزاری برسند تا جشنواره فجر را در دوره جدید به جایگاه خودش رسانده و اتفاقات جدیدی را رقم بزنند.

ـ نمایشگاه «آینه در آینه» که به‌عنوان بخش پژوهشی جشنواره تجسمی فجر هم‌اینک در موزه هنرهای معاصر در حال برگزاری است که از بخش‌های جنبی جشنواره محسوب می‌شود.

ـ چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر با برگزاری بخشی جدید به اسم «کیوریتال» همراه است که امیر راد ـ دبیر هنری جشنواره ـ درباره آن توضیح داده است: «این بخش را قرار دادیم که بتوانیم در دوره‌های بعدی تمرکز بیشتری بر این شیوه از نگاه بر هنر معاصر داشته باشیم.»