سروهای ایرانی رونمایی شدند

سروهای ایرانی رونمایی شدندسروهای ایرانی رونمایی شدند

دو مجسمه «غواص» اثر حسین عصمتی و «دیده‌بان» اثر مینا صدری با عنوان سروهای ایرانی، امروز ۴ دی ماه در گالری عالی حوزه هنری رونمایی شدند.

به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، مراسم رونمایی از مجسمه «غواص» اثر هنرمند نگارگر و مجسمه‌ساز حسین عصمتی و «دیده‌بان» اثر هنرمند مجسمه‌ساز مینا صدری با حضور محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح و جمعی از هنرمندان در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.

مینا صدری خالق مجسمه «دیده‌بان» در حاشیه این مراسم، درباره اثرش گفت: در گزارشی، به نقل از شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی شنیدم که در یکی از عملیات‌ها، شهید باکری به عنوان فرمانده عملیات از پشت بی‌سیم به شهید کاظمی و دیگر رزمندگان زمانی که می‌خواهد اوضاع منطقه جنگی را توضیح دهد، در حالی که زیر اماج سنگین آتش گلوله‌های دشمن بعثی بود، می‌گوید: «ای کاش احمد جان (شهید کاظمی) اینجا بودی و از دیدن این همه زیبایی که من می‌بینم لذت می‌بردی».

این پیام رسانی و گفته شهید باکری لحظاتی پیش از شهادت به صورت یک نماد در ذهن من شکل گرفت و باعث خلق مجسمه «دیده‌بان» شد.

حسین عصمتی که مجسمه «غواص» را خلق کرده نیز در معرفی اثر خود گفت: این مجسمه نماد مظلومیت شهدای غواص در عملیات کربلای ۴ است. در این مجسمه سعی کردم با طراحی‌ها و گل‌های مرداب فضای روحانی شهید غواص را به نمایش بگذارم. همچنین در این اثر هنری دوست داشتم مظلومیت و تنهایی شهید را نشان دهم. حالت دست‌های مجسمه حالت دعا است؛ به طوریکه گویا در لحظاتی برای آزادی خودشان دعا کرده‌اند.

عبدالرضا سهرابی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به ایثار شهدای غواص خطاب به عصمتی گفت: این شهدا سی سال بعد از شهادت، دست بسته به میهن بازگشتند و شما با خلق این مجسمه، خاطرات سی سال ایثارگری آنها را زنده کردید.

وی همچنین با بیان اینکه بازگشت پیکر شهدا اتفاقات خوبی را رقم زد اظهار کرد: هر زمان که به شهدا برای حل مشکلاتمان متوسل شدیم، از حمایتگری کوتاهی نکردند و اگر این موضوع را به کل دنیا اشاعه کنیم، اثرگذاری بسیار بیشتری خواهد داشت.

در ادامه این مراسم رونمایی، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی با قرائت فاتحه‌ای گرامی داشته شد.

از جمله هنرمندانی که در آیین رونمایی دو مجسمه «دیده‌بان» و «غواص» حضور داشتند می‌توان به امیرحسین آقامیری، محمد اسدی جوزانی، سیدعبدالله حاجی سید حسن، حسین غلامی، احمد صدری و منصور فارسی اشاره کرد.